När man nämner ordet helintegrerad ser de allra flesta en stor och svulstig husbil med en sjusiffrig prislapp framför sig. Knappast modeller som kan vara med och utmana de potentiella kunderna som är ute efter ett kompakt fordon i sexmetersklassen. Men det finns undantag – som exempelvis Knaus VAN I 550 MF.
I fjol satte vi oss bakom ratten på Knaus halvintegrerade nykomling VAN TI Vansation 550 MF och blev upp över öronen förälskade.
Nu är det alltså dags för ännu en 550 MF, fast i helintegrerad tappning. Redan här och nu kan vi avslöja att "gillaknappen" åkte fram fort som tusan. Premiumfeelingen fanns där, de smarta lösningarna likaså – och allt förpackat på endast sex meter.
Det roliga eller spännande, kalla det vad ni vill, är att Husvagn & Camping ser den här kompakta husbilen som ett hett alternativ till en plåtis. Längden är nämligen densamma som för de allra flesta campinginredda skåpbilar.
Det som storleksmässigt skiljer dem åt är en och en halv decimeter både på både bredden och på höjden. Alltså inga enorma avvikelser, men samtidigt kanske tillräckligt för att man fortfarande ska hålla sig kvar i nästet av plåtisar och den så kallade känslan av vanlife.
Fast håll med om att den här modellen kan vara med på ett hörn och utmana plåtis-entusiasternas gunst? Det ena behöver inte alltid utesluta det andra.
Emellertid bör det tilläggas att det är en smula annorlunda att ratta en fullfjädrad husbil jämfört med ett så kallat nyttofordon.
Det sistnämnda alternativet har som bekant en dos personbilskänsla i bagaget, det har inte husbilarna – även om de är små till växten.
På tal om körkänsla finns det en hel del säkerhetskomponenter applicerade i VAN I 550 MF: ESP, farthållare, Traction +, Hill Holder, sidvindsassistans samt Trailer Stability-, Collision Braking- och Descent Controlsystem. Endast förarsidan är försedd med dörr, något som blir alltmer vanligt på just helintegrerade modeller.
Visst, det är en smal husbil men ändå duktigt rymlig. Köket är placerat direkt in till höger från entrén sett. Avdelningen är av förståeliga skäl liten men ändå väl funktionsduglig med dubbla brännare och en utfällbar skärbräda som hjälper till att skapa god användarvänlighet.
I typisk Knaus-anda är dusch- och toalettutrymmet separerat från handfatet. Under soffan är såväl värme-aggregat som säkringsdosa och vattentank placerade. Från utsidans servicelucka kommer man enkelt åt vattenpåfyllning, kran för färsk- och spillvatten samt extern 230-anslutning.
På tal om vatten är givetvis avloppstanken isolerad och uppvärmd medan fordonets vattenledningar följer isolerade områden. Självklart finns också vattenfiltersystemet bluuwater med på ett hörn.
Krokar att hänga ytterkläder på finns på entrédörren och vid väggen intill. Praktiskt att ha detta så nära ingången som möjligt. Vi noterar en garderob i normal storlek samt en "öppen" galgstång ovanför den franska sängens fotända (se bild).
Lättillgängligt, men lite ovanligt att ha kläderna ovanför den franska sängens fotände. En "vanlig" garderob finns mitt emot.
Fem strategiskt placerade 230-uttag lyckades vi lokalisera och det visade sig att det även finns en USB-port. Vi pratar inte om något garage i ordets rätta bemärkelse, även om lastutrymmet är bra med tanke på fordonets ringa storlek. Och där finns värme, belysning och lastöglor.
Givetvis gäller FoldXpand på denna husbilsmodell. Ett system som vi beskrev lite närmare i utgåva 2/2022. Kortfattat handlar det om en byggnadskonstruktion som gör fordonet rymligare interiört utan att det växer på längden exteriört.
Men växt har den redan gjort i våra ögon – fast varken på längden eller på tvären – utan bara med en generös dos "vill-ha-mer-av-känsla".
Ung, snygg och modemedveten. Alla goda ting är tre och det råder inga som helst tvivel om att detta står för den italienska husbilstillverkaren McLouis. Det gäller dock att vara först till kvarn. Deras fordon tycks nämligen gå åt som smör i solsken.
Är du måhända ute efter en typ av husvagn som inte är som alla andra? Då bör du kika på Hobbys nya och minst sagt unika Maxia 660 WQM.
Det har blivit mer inne än någonsin att campa med ett litet fordon, och det gäller såväl husbilar som husvagnar. Weinsberg CaraOne 390 PUH är en nätt och behändig vagn att dra, samtidigt som den är förvånansvärt rymlig invändigt.
Vill ni ha en semester som är fylld med glädje, äventyr och komfort de kommande åren? Önskar ni dessutom vara klimatsmarta och väljer bort charterresor till stora hotellkomplex med såväl vattenland som Bamseklubb? Då är det läge att tala i husvagnstermer.
Husbilar har många uppskattade egenskaper. Frihet och flexibilitet hör dit, men med begränsningar. Att exempelvis köra ut på en fuktig gräsmatta kan betyda behov av bärgning!
Först kom modellerna Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme. En trio som omgående rönte succé. Nu har Adrias plåtisfamilj fått tillökning i Twin Sports – en lite äventyrligare serie med pop-up-tak.
Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.
Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.
Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.
1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.
Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.
En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.
Sveriges mest sålda husvagnsmärke de senaste åren. Egentligen behöver man inte säga mer än så. Det talar sitt tydliga språk. Adria är både designade och utrustade för högsta möjliga prestanda till bästa tänkbara pris. Denna gång utför vi en "favorit i repris" då vi åter sätter tänderna i en Alpina 583 LP.
Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.