Sittgrupp i vagnens bakre parti. Under den ena sittdynan finns batteri, under den andra är det tomt.
60 års erfarenhet av husvagnsbyggande, men tämligen okända på den svenska marknaden. Nu görs det en satsning på franska Caravelair – med fyra återförsäljare.
Husvagn & Camping var snabbt ute med att skriva om Caravelair. Det var i början av året då vi testade deras Artica 542.
Nu är det dags på nytt och denna gång ska vi syna den prispressade serien Titanium, och den specifika modellen 450 med singelbäddar.
Som bekant är det få varumärken inom husvagnsindustrin som eskalerar på den svenska marknaden. Adria, Kabe och Hobby går alla som tåget och vi kan även räkna in Knaus, Polar och Weinsberg som "volymsäljande" – men sedan då?
Välkända och välrenommerade Dethleffs, Eriba, LMC och Bürstner har i åratal försökt få fotfäste, utan att ha lyckats särdeles bra. Så vad talar då för Caravelair?
Här syns det ganska tydligt att TItanum har utrustats med kantiga möbelmoduler, vilket inte är så underligt med tanke på vagnens pris.
Innan vi ens tittade till Titanum 450, hos Mobilen i Sollentuna, ringde vi upp ett par återförsäljare i Mälardalen för att få svar på frågan: Skulle ni ta emot denna vagn vid ett eventuellt inbyte? Svaret var enhälligt:
"Ja, men eftersom även vi måste tjäna på affären kan vi inte erbjuda lika mycket som kunden troligtvis skulle få om han/hon säljer den privat."
Orsaken till att vi ställde frågan var att udda varumärken kan vara problematiska att bli av med den dag du av någon anledning önskar sälja eller byta. Med udda vill vi understryka att det gäller i Sverige (i hemlandet tillverkas årligen 5 000 Caravelair).
För att göra en liknelse kopplad till personbilssfären: alla vill inte äga italienska Lancia eller Alfa Romeo. Inget ont om dem – det är bara fakta.
Den ena sängen är fem centimeter längre än den andra. Notera att tygfickor finns för förvaring av småpryttlar.
Vad är det då som ÅF-kvartetten Mobilen Stockholm, Mobilen Borås, Fritidscenter i Ängelholm och anrika Husvagn-Svensson har att jobba med?
Jo, i detta fall en husvagn som är prispressad, lätt samt har ett fräscht, ungdomligt designspråk – om än en smula kantigt. Gällande det sistnämnda får naturligtvis var och en avgöra om det är bu eller bä.
Starka argument bör dock det modesta priset och 997 kilos tjänstevikt vara. Framför allt om man: 1) Inte vill tömma bankkontot. 2) Är ute efter en husvagn som inte kräver vare sig en svulstig dragbil eller uppgradering av körkortsbehörigheten. Låg vikt kan med andra ord väga tungt när diverse husvagnsmodeller ska sonderas.
Det är ovan nämnda kundkategori som Titanum inriktar sig på. Det gör att de själva bör placeras i ett konkurrerande spann tillsammans med Dethleffs c`joy, Weinsberg CaraOne, LMC Sassino och de minsta modellerna hos Hobby OnTour.
Klarar de biffen? Tja, varför inte! Ingenting är omöjligt – bara olika svårt!
Vi kikar på vagnens interiör. Känns varken robust eller som smäck – utan någonstans mitt emellan. Sittgruppen har hårt stoppade dynor och tillverkaren har där applicerat ryggdynor med bra svankstöd. Plus även för avdelningens svanhalsbelysning.
Den närliggande garderoben, som saknar både belysning och ventilation, har måtten 132 x 51 x 48 centimeter (höjd/bredd/djup). Dusch-möjlighet finns i hygienutrymmet. Ett litet kök i en liten vagn är inte speciellt underligt. Inte heller att kylen är golvplacerad – det blir lätt så när det inte finns många kvadratmeter att spela på.
Singelbäddarna har funktionen justerbar huvudände, vilket lär uppskattas av de allra flesta. Personligen tycker jag även om överskåpens utseende och de något udda beslagen – men detta har till skillnad från "bäddfunktionen" inget med användarvänligheten att göra.
En avslutande snabbkoll exteriört avslöjar plus i kanten som AL-KO-chassi med skyddskåpa, förstärkta stödben, aluminiumfälgar, reservhjul (på stålfälg) samt att bakgaveln är förberedd för cykelhållare.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.