Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos

Publicerad: 2022-09-21   Uppdaterad: 2023-04-18

60 års erfarenhet av husvagnsbyggande, men tämligen okända på den svenska marknaden. Nu görs det en satsning på franska Caravelair – med fyra återförsäljare.

Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos

Husvagn & Camping var snabbt ute med att skriva om Caravelair. Det var i början av året då vi testade deras Artica 542.

Nu är det dags på nytt och denna gång ska vi syna den prispressade serien Titanium, och den specifika modellen 450 med singelbäddar.

Som bekant är det få varumärken inom husvagnsindustrin som eskalerar på den svenska marknaden. Adria, Kabe och Hobby går alla som tåget och vi kan även räkna in Knaus, Polar och Weinsberg som ”volymsäljande” – men sedan då?

Välkända och välrenommerade Dethleffs, Eriba, LMC och Bürstner har i åratal försökt få fotfäste, utan att ha lyckats särdeles bra. Så vad talar då för Caravelair?

Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos
Här syns det ganska tydligt att TItanum har utrustats med kantiga möbelmoduler, vilket inte är så underligt med tanke på vagnens pris.

Innan vi ens tittade till Titanum 450, hos Mobilen i Sollentuna, ringde vi upp ett par återförsäljare i Mälardalen för att få svar på frågan: Skulle ni ta emot denna vagn vid ett eventuellt inbyte? Svaret var enhälligt:

”Ja, men eftersom även vi måste tjäna på affären kan vi inte erbjuda lika mycket som kunden troligtvis skulle få om han/hon säljer den privat.”

Orsaken till att vi ställde frågan var att udda varumärken kan vara problematiska att bli av med den dag du av någon anledning önskar sälja eller byta. Med udda vill vi understryka att det gäller i Sverige (i hemlandet tillverkas årligen 5 000 Caravelair).

För att göra en liknelse kopplad till personbilssfären: alla vill inte äga italienska Lancia eller Alfa Romeo. Inget ont om dem – det är bara fakta.

Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos
Den ena sängen är fem centimeter längre än den andra. Notera att tygfickor finns för förvaring av småpryttlar.

Vad är det då som ÅF-kvartetten Mobilen Stockholm, Mobilen Borås, Fritidscenter i Ängelholm och anrika Husvagn-Svensson har att jobba med?

Jo, i detta fall en husvagn som är prispressad, lätt samt har ett fräscht, ungdomligt designspråk – om än en smula kantigt. Gällande det sistnämnda får naturligtvis var och en avgöra om det är bu eller bä.

Starka argument bör dock det modesta priset och 997 kilos tjänstevikt vara. Framför allt om man: 1) Inte vill tömma bankkontot. 2) Är ute efter en husvagn som inte kräver vare sig en svulstig dragbil eller uppgradering av körkortsbehörigheten. Låg vikt kan med andra ord väga tungt när diverse husvagnsmodeller ska sonderas.

Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos
Litet, behändigt kök med eleganta täcklock.

Det är ovan nämnda kundkategori som Titanum inriktar sig på. Det gör att de själva bör placeras i ett konkurrerande spann tillsammans med Dethleffs c`joy, Weinsberg CaraOne, LMC Sassino och de minsta modellerna hos Hobby OnTour.

Klarar de biffen? Tja, varför inte! Ingenting är omöjligt – bara olika svårt!

Vi kikar på vagnens interiör. Känns varken robust eller som smäck – utan någonstans mitt emellan. Sittgruppen har hårt stoppade dynor och tillverkaren har där applicerat ryggdynor med bra svankstöd. Plus även för avdelningens svanhalsbelysning.

Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos
Ljus hygienavdelning med duschmöjlighet.

Den närliggande garderoben, som saknar både belysning och ventilation, har måtten 132 x 51 x 48 centimeter (höjd/bredd/djup). Dusch-möjlighet finns i hygienutrymmet. Ett litet kök i en liten vagn är inte speciellt underligt. Inte heller att kylen är golvplacerad – det blir lätt så när det inte finns många kvadratmeter att spela på.

Singelbäddarna har funktionen justerbar huvudände, vilket lär uppskattas av de allra flesta. Personligen tycker jag även om överskåpens utseende och de något udda beslagen – men detta har till skillnad från ”bäddfunktionen” inget med användarvänligheten att göra. 

En avslutande snabbkoll exteriört avslöjar plus i kanten som AL-KO-chassi med skyddskåpa, förstärkta stödben, aluminiumfälgar, reservhjul (på stålfälg) samt att bakgaveln är förberedd för cykelhållare.

Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos
Rulla till toppen