Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå

Publicerad: 2022-09-28   Uppdaterad: 2023-04-18

Ofta pratar vi om fransk charm, italiensk design och tysk ingenjörskonst. Men vad händer om man tar det sistnämnda och kryddar med de första två? Jo, något som i allra högsta grad påminner om Malibu.

Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå

När Malibu med pompa och ståt lanserade sina första hel- och halvintegrerade husbilsmodeller i samband med mässan Caravan Salon i tyska Düsseldorf år 2015 var vi många som höjde på ögonbrynen.

Sedan dess har det hänt en hel, både inom husbilsindustrin rent allmänt men i synnerhet hos Carthago-gruppen och dess huvudsäte i Aulendorf.

Om vi backar sju år i tiden var Malibu i viss mån tänkt som ett instegsmärke för nytillkomna husbilsresenärer som sökte ett premiumfordon från allra första början, men som ekonomiskt kanske inte riktigt var mogna för koncernens flaggskepp Carthago.

Idag känns inte Malibu som en lillebror längre. Nej, de byggs också med avancerad karossteknik, högkvalitativ komfort och funktionsduglighet av rang. Allt sammanslaget placeras de utan tvekan i premiumsegmentet.

Det finns en hel del ”plus i kanten” att beakta. Vissa av dem ser vi med blotta ögat, annat kan så att säga dölja sig bakom väggarna.

Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå
Två singelbäddar blir till en dubbelsäng via ett enkelt bäddbreddningssystem.

Vi börjar med det som vi enkelt kan se på egen hand: XL-entrédörr med breddad öppning (63 centimeter) tas emot med öppna armar. Ett bodelsgolv utan nivåskillnader och ett enormt stort, uppvärmt förvaringsutrymme (med nyttjandehöjd upp till 48 centimeter) i dubbelgolvskällaren likaså.

Det utdragbara skoskåpet under den L-formade sittgruppen och det skjutbara soffbordet (med fotpedal) är också med på ett hörn bland många användarvänliga ting.

Vi fortsätter resan med smarta saker till hygienutrymmet där det svängda handfatet ger utrymme för en rund, avgränsningsbar duschkabin med två separata avlopp. Under sängarnas fotändor kommer vi enkelt åt ombyten. Här gäller nämligen delade 7-zons kallskummadrasser med så kallad lift-funktion. Dessutom noterar vi ett uppskattat bäddbreddningssystem.

Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå
Här ses det svängda handfatet tydligt. HÖGER: En liten köksavdelning gäller i T 460 LE.

Sedan har vi det där med osynlig lyx. Tittar vi till karossen gäller där en stabil hopsättning utan köldbryggor med limmade balkar och PU-profiler. Själva utsidan av väggarna är av aluminium medan isoleringen består av fuktresistent RTM-skum och vattenavvisande PU-förstärkningar. Både takets och golvets undersidor är glasfiberarmerade.

För att inte behöva ”byta” hela fordonet vid en eventuell olycka är de strängpressade sidokjolarna sektionsbyggda, så även stötfångaren. Värmen är förstås svår att se eller att ta på – den känner vi.

Malibu bjuder på ett koncept som innebär vattenburen centralvärme, helisolerad dubbelgolvskällare, effektiv isolering med RTM-skum (som vi nämnt tidigare) samt extra ”riktad” uppvärmning till köldkänsliga delar som exempelvis förvaringsutrymmena och entrén.

Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå
Kaffemaskinen finns på tillvalslistan och för oss java-älskare är den kanske ett måste.

Hopsättning av möbler sker via skruvar och tappar. Robusta gångjärn används, medan dörrvred och beslag håller ”hemmakvalitet”. Filtbeklädnad gäller vid alla möbelhopsättningar och det är mikrofibermaterial i alla överskåp. Tillsammans bidrar detta till en lägre ljudnivå inne i fordonet när vi är ute på vägarna. 

Rent estetisk är det givetvis upp till var och en att avgöra om det är tilltalande eller inte. Fast håll med om att runda, mjuka linjer är att föredra framför vassa kanter?

Tilltalar inte T 460 LE som planlösning? Lugn, lugn – det finns ytterligare sex halv- och åtta helintegrerade modeller av olika längd och sängalternativ.

Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå
Rulla till toppen