Skön, sportig interiör med en tvärställd sittgrupp i vagnens frontparti.
Tysk ingenjörskonst när den är som allra bäst. Denna gång tog vi oss an en Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE.
Om vi slår ihop kvalitet och camping, får vi då måhända kvamping? Frågar vi personalen som för fanan vidare efter grundaren Arist Dethleffs, är det nog så. Vid sidan av att de är stolta över sitt arv kan faktiskt Dethleffs skryta med 350 återförsäljare och servicepartners runt om i Europa. Skulle en vagn mot förmodan gå sönder ligger det 18 500 olika reservdelar permanent tillgängliga på lagerhyllorna.
Husvagnsserien som vi nu ska kika på – Beduin Scandinavia – är deras top-of-the-line. Grundutrustningen är riklig och hela flottan mycket komfortabel. Den finns i tio olika tappningar: från minstingen 540 QMK, som är en ytterst populär barnkammarvagn, till den knappt nio och en halv meter långa 740 BFK, även det en barnkammarmodell med våningssäng.
Vi har emellertid valt att kika på en annan av Dethleffs storsäljare – 550 SE med singelbäddar – en modell som är ämnad för två personer.
När det gäller utseendet har designavdelningen lyckats mycket väl med Beduin. Invändigt är det både sportigt, ombonat och nytänkande på en och samma gång. Kulörmässigt samsas kombinationen grått och vitt, medan de nedre luckorna och garderoben har ljust trä.
Vilken del i vagnen som är pricken över i:et är svårt att säga. En något ovanlig sofflösning kan vi dock avslöja – då den är applicerad på tvären (se bild). Soffgruppen får hela avdelningen att kännas som att vi är i ett vardagsrum, mer än i en husvagn. Ena delen av den påminner om en schäslong medan båda hörnen har högre nackstöd, vilket i sin tur generar optimerad komfort.
Mitt emot sittgruppen finns en förvaringsmöbel. Antingen använder man den till just förvaring eller så tar man till tillvalet uppskjutbar och finurligt dold tv (se bild). I samvarodelen noterar vi även bra ljusinsläpp via tre fönster samt ett takfönster där belysning dessutom är integrerad i dess konsol. Läslamporna löper på skena och är således justerbara. Det sistnämnda gäller även för ett USB-laddningsuttag.
I taket sitter en ventil och precis intill denna är det fördraget för installation av aircondition – om så önskas. Annat som inte kan ses med blotta ögat är det dubbla shunt-systemet. Där styr den ena golvvärmen medan den andra har hand om radiatorerna.
Avloppstanken är isolerad och uppvärmd. Det sistnämnda ingår i ett Premium-paket som är standard på den svenska marknaden. Att Aldes vattenburna värmesystem (med iNet-boxstyrning) finns på plats, vilket även gäller golvvärmen, kan bara ses som ett enda stort plus i kanten.
Och på tal om plus bör också systemet AirPlus nämnas. I klarspråk betyder det att alla skåp och möbelmoduler är bakventilerade så att luftcirkulation kan ske. Lägger man samman allt detta förstår ni nog att Beduin Scandinavia räknas in bland så kallade åretruntvagnar.
Singelbäddar med bäddbreddningsfunktion. HÖGER: I hygienutrymmet finns element, massvis med krokar och ett takfönster – däremot saknas dusch.
I köket hittar vi en "riktig" spis som inkluderar gasolugn. Det utdragbara skåpet med trådkorgar kommer förmodligen många användare också att gilla.
I avdelningen för nattbruk har singelbäddarna feta 7-zonsmadrasser och bäddbreddningsfunktion. Det är alltså ni som väljer om ni vill ha var sin 85 centimeter smal säng, eller en dubbelbädd på hela 200 x 208 centimeter. Naturligtvis är det gott om utrymme för skrymmande persedlar under de båda sängarna.
Även exteriört finns det godsaker att förmedla. Slät plåt (vit är original, silvermetallic går att få som tillval). Stödbensskruvarna är tämligen lättåtkomliga såväl fram som bak. Lastlucka, AL-KO-chassi och aluminiumfälgar bockar vi också av. Lägg även till ramfönster och en 70 centimeter bred entré. Prima!
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.