Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Rent historiskt har Eura Mobil rullat på i många år och det i olika skepnader. 1959 grundades Blessing KG och husvagnsproduktionen tog sin början. Tio år senare var det dags för ett företagsövertagande och därmed även för ett namnbyte till Mayr KG (fordonen kom då att heta Eura Caravan). Det var emellertid 1983 som de började producera husbilar under det nuvarande varumärket Eura Mobil.
Till fjolårets säsong lanserades Eura Mobil Contura 716 EB på ett chassi från Mercedes. En husbilsmodell som nu har fått två syskon som också har en drivlina från den tyska kvalitetstillverkaren. Fast nu inom en annan modellserie – Profila T 676 EB och T 696 EB.
Husvagn & Camping har kikat närmare på den sistnämnda. Det bör dock understrykas att de två Profilabilarna är lika långa, så låt er inte luras av sifferskillnaden – det som skiljer dem åt är mittpartiet i bodelen.
Att det byggs husbilar på andra chassin än Fiat Ducato är inte så underligt, framför allt inte i dessa tider när bristen på komponenter bidrar till stora förseningar hos den italienska bil- och chassitillverkaren.
Samtidigt betyder inte ett samarbete med Mercedes enbart att husbilsbyggarna kringgår leveransproblematiken. Nej, snarare handlar det mer om att statusen höjs på de utvalda modellerna.
Det finns inget ont att säga om Fiat Ducato, framför allt inte sedan de lanserade sin nya automatlåda som är hästlängder bättre än den tidigare robotiserade. Men Mercedes är Mercedes och det kan ingen ta ifrån dem.
Med en hel hop av assistansfunktioner och en stor dos personbilskänsla bakom ratten (vårt testobjekt har även tonade rutor och ett ljuddämpningspaket till motorrummet) är de svårslagna i vägronden.
Även interiört finns det massvis med lovord att ta till.
I T 696 EB har designavdelningen lyckats med konststycket att framhäva en synnerligen mjuk stil via en tygliknande finish, och det gäller såväl golvet som de matta överskåpsluckorna. Den ergonomiskt välvda köksfronten (som inkluderat en arbetsplatta av mineralmaterial) är dessutom en fröjd för ögat.
Intelligentast är lösningen i hygienutrymmet där handfatet enkelt kan vridas åt sidan för att på så vis trolla fram ett duschutrymme. Ingen direkt nyhet i dagens innovativa husbilsbransch, men alltjämt är det synnerligen platsbesparande och smart.
En mindre begåvad lösning är belysningen bak vid sängarna. Hur tänkte de när de applicerade "riktiga" lampskärmar på var sin sida om singelbäddarna? Visst, det ser hemtrevligt ut, men användarvänligheten blir det lite si och så med. Här hade den traditionella svanhalsvarianten, där ljusbilden går att rikta, varit att föredra.
Vi stannar kvar i den horisontella avdelningen, men nu över till plussidan då vi uppskattar att det finns ett sängbreddningssystem som alternativ.
Höga långbäddar med bäddbreddningssystem. Med extraskivan utdragen blir dubbelsängen lite drygt två meter bred. HÖGER: Hygienutrymmet i sitt grundutförande när handfatet är i sin ordinarie position.
Tummen upp gör vi även för den öppna och ljusa känslan i "vardagsrummet". Det finns ett fönster i hytten (sky view) och ett stort takfönster ovanför sittgruppen som bidrar till de positiva vibbarna. Dessutom är sittkomforten i den bältade soffan inte bara bra utan mycket, mycket bra.
Addera sedan användarvänliga ting som solcell, markis, cykelhållare, elektrisk takfläkt, automatisk klimatanläggning, utvändig dusch plus en hel del annat smått och gott.
Med det sagt vore det tusan om man inte skulle trivas maximalt på campingsemestern!
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.