Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Wilhelm Karmann grundade företaget 1901 när han köpte karossbyggarna Klages och de blev kända för sina utsökta arbeten med cabrioleter och andra nischade personbilsmodeller.
Exempelvis hade Ferdinand Porsche bett Wilhelm att ta fram en prototyp till en VW-cabriolet. Eftersom andra världskriget satte stopp för både det ena och det andra, dröjde det innan idén blev verklighet.
Den första augusti 1949 skrev Karmann på en order från Volkswagen gällande 1 000 exemplar av Typ 15 – Volkswagen Cabriolet. I personbilskretsar är emellertid Karmann Ghia (en låg och sportig VW) den kanske mest kända modellen där det egna namnet finns med på ett hörn. Upplysningsvis har de även byggt alla cabrioleter av VW Golf Mk1.
Ljus och fräsch interiör. Notera bordets förlängningstillämpning, den fällbara skärbrädan och att det på bilden har bäddats till en dubbelsäng via bäddbreddningsfunktionen.
Även om campingfordonen kom i ett senare skede skulle man kunna säga att Karmann har varit med sedan husbilsindustrins vagga. De första modellerna lanserades i mitten av 1970-talet och givetvis var de baserade på en VW-buss (Typ 2).
Även om inredningen var spartansk med nutidens mått visade de sig vara tillräckligt utrustade för att kunna klara av en campingsemester utan minsta bekymmer.
Cirka fem år senare hade Karmann tillverkat 1 000 enheter av det nya påfundet – husbil. Nu 2022, råder givetvis andra bullar och deras fordon byggs antingen på Ford Transit eller Fiat Ducato.
För er som aldrig tidigare har kört en husbil är en "plåtis" rena drömmen att ratta. Visst, den är längre, bredare och högre än en vanlig personbil – men samtidigt betydligt mindre än en "vanlig" husbil – och därmed enklare att rangera och manövrera där det är lite trångt och bökigt.
Vi ställer in sätet, backspeglarna och armstöden och sedan bär det iväg. Vårt testobjekt får uppleva både motor- och landsväg, samt mindre vägar för att vi ska finna fotovänlig miljö. När vi väl vrider av tändningen (cirka tio mil senare) visar det sig att bilen har dragit 0,76 liter milen (blandad körning). Helt okej, eller hur?
Det vi dock inte tyckte om var de breda A-stolparna. Vid rondellkörning skymde de faktiskt sikten ganska mycket.
Exteriört har man hittat en god färgkombination mellan svart och grått där svart kylargrill med kromapplikationer gör så att säga sitt på ett förnämligt vis. Bland användarvänliga ting noterar vi markis, cykelhållare och elektriskt infällbara backspeglar. Saker som gör campandet enklare finns det gott om även interiört.
Den fällbara bordsskivan som också kan appliceras på utsidan av fordonet tycker vi om. Likaså Isofix-fästena, LED-stämningsbelysningen och att det finns ett bäddbreddningssystem. Via ett enkelt handgrepp förvandlas alltså de båda singelbäddarna till en fordonsbred dubbelsäng på bara ett par sekunder.
Att läsbelysningen i avdelningen för nattbruk är av svanhalsmodell är ett plus i kanten. Hygienutrymmet är ovanligt rymligt för att vara i en plåtis. Det finns duschmöjlighet och effektiva detaljer som toalettrulleshållare, tandbortmuggar och handdukshållare. Såväl takventil som öppningsbart fönster ombesörjer ventilation.
Köket är givetvis vid dragdörrentrén. Själva bänken är av mineralmaterial och det finns två täckskivor för diskhon. Skärbrädan som går att fälla kommer att bli uppskattad, och likaså att kylskåpet är applicerat i ståhöjd. Däremot är frysboxen inte större än att det max går att klämma in något paket med barnvänlig grillkorv.
Garderob på golvnivå är det tveksamt om någon tycker om, men eftersom galgstången är utdragbar är problemet så att säga ur världen.
Hur summerar vi då Karmann Davis 620 Lifestyle när vi lämnar tillbaka den hos Autohallen? Jo, det är en ytterst trivsam plåtis som andas komfort lång väg.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.