Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

Höga långbäddar är populärt och vi tycker även om bäddbreddningsfunktionen.

Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

Publicerad

Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.

Etrusco har inte så värst många år på nacken. Tror bestämt att Husvagn & Camping såg dem första gången i samband med en mässa i Tyskland. Om det var i Düsseldorf eller i Stuttgart låter vi vara osagt.

De första serietillverkade husbilarna kom hur som helst till 2016 i San Casciano i närheten av staden Florens i regionen Toscana i Italien. Samma år "smygöppnade" de sin säljstart på hemmaplan samt på den spanska och franska marknaden. Först året efter lanseringen för de sydeuropeiska kunderna fick övriga länder också smaka på godsakerna.

Med tanke på att Etrusco bara har funnits i en dryg handfull campingsäsonger har de hunnit med mycket – som att växa från noll och ingenting till att ha ett fullt sortiment av husbilar – från vans till alkover och halv- och helintegrerade modeller.

Face-to-face är uppskattat, och vi förstår varför.

Fast det är klart. De har koncernens muskler (Erwin Hymer Group) i ryggen, tyskarnas konstruktionsprecision och funktionalitet samt italienarnas passion för design. Snacka om en optimal kombination.

Till en början låg deras husbilar i det lägre prissegmentet. Men säg det som varar för evigt. Det bör dock understrykas att prisökningen inte bara gäller Etrusco, utan husbilar i allmänhet.

Ett kort räkneexempel visar vad som kan ske om man har en dyr hobby. Priserna har gått upp ungefär 10–15 procent och det blir mycket pengar om grundpriset är låt oss säga 750 000 kronor. Med 15 procent påslag blir det 862 500 kronor.

Lägg sedan till lite lullull som vi svenskar ofta vill ha som standard – och vips är vi uppe i 964 000 kronor – som i vårt testobjekt. Det tål kanske att tänka ett varv till. Är allting vi "ska ha" verkligen nödvändigt? Och då menar vi inte husbilen i sig utan alla tillbehör.

Ett litet och behändigt kök... ...där du slänger skräp precis som hemma.

I vintras introducerade Etrusco sitt första fordon baserat på Ford (en van) och för inte så länge sedan lanserades även halvintegrerade husbilar på Transit-chassi. Dock inte bilen vi synar hos Lindströms i Enköping som traditionsenligt har en Fiat Ducato som bas.

Etrusco som lite allmänt kallas för Laikas instegsmärke har tekniska likheter med såväl Sunlight som Carado. Men en sak är säker: Som varumärke lever de sitt eget liv och har ett betydligt mer tilltalande designspråk än de två sistnämnda koncernsyskonen.

Naturligtvis drar de också nytta av Erwin Hymer Groups styrka gällande såväl service som erfarenhet, konstruktionskunskap och lagerhållning av diverse delar.

Jodå, det finns en separat duschkabin också. HÖGER: Med utdragbar galgstång blir det mycket bättre.

Vad finner vi då för plus och minus med vårt testobjekt?

Vi gillar läslampor av svanhalsmodell. Likaså bäddbreddningssystem, face-to-face (sittgrupp), utdragbar galgstång till den lågt placerade garderoben (som i sin tur är ett minus), separat duschkabin, brännarna på rad (frigör arbetsyta), delbart bord (för enklare passage till/från hytten), hyllplan i kökets överskåp, platsbesparande kylskåp (högt och smalt), garage med dubbla lastluckor, lastöglor, belysning, värme, 230-uttag samt bra ljusinsläpp vid samvaroavdelningen.

På minuskontot placerar vi den lågt placerade garderoben, golvets nivåskillnad och att vattentanken har fått en lite svåråtkomlig position i garaget.

  • Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-03 07:10

  • Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-21 07:01

  • Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-18 07:29

  • Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-15 07:41

  • Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-25 06:54

  • Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-19 07:30

  • Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-17 06:42

  • Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE: Massvis med plus

    Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE: Massvis med plus

    Tysk ingenjörskonst när den är som allra bäst. Denna gång tog vi oss an en Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-11 07:46

  • Dethleffs Globetrotter: Ämnad för Globetrotters

    Dethleffs Globetrotter: Ämnad för Globetrotters

    Vad sägs om sofistikerat och elegant, samtidigt som husbilen är fullsmetad med smarta och genomtänkta detaljer som gör campandet till en fröjd? Välkommen till det treaxlade flaggskeppet Dethleffs Globetrotter XLI 7850-2 DBM.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-30 06:22

  • Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå

    Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå

    Ofta pratar vi om fransk charm, italiensk design och tysk ingenjörskonst. Men vad händer om man tar det sistnämnda och kryddar med de första två? Jo, något som i allra högsta grad påminner om Malibu.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-28 06:05

  • Polar Edition 620 FWCA: För sjusovare

    Polar Edition 620 FWCA: För sjusovare

    Finns det någon medelstor, enaxlad husvagn på den svenska marknaden som klarar av att förse sju personer med både bra och humana sovplatser? Tro det eller ej, men svaret är faktiskt ja. Häng med när vi kollar in Polar Edition 620 FWCA.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-26 06:12

  • Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos

    Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos

    60 års erfarenhet av husvagnsbyggande, men tämligen okända på den svenska marknaden. Nu görs det en satsning på franska Caravelair – med fyra återförsäljare.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-21 07:44

  • Sunlight A70: Kompisgängets favorit

    Sunlight A70: Kompisgängets favorit

    För cirka tio år sedan var alkovmodeller mer eller mindre dödsdömda, ja till och med utrotningshotade. Det mesta går emellertid i cykler och även om halv- och helintegrerade husbilar är populärare är inte "husbilarna med en bula på taket" på något vis ute ur leken.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-02 07:35

  • Rapido M66: Fabulös fransos

    Rapido M66: Fabulös fransos

    För lite drygt två år sedan testade Husvagn & Camping husbilen Rapido M96. En modell som då var ny på marknaden. Nu är det dags att sätta tänderna i syskonet M66.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-08-29 06:49

  • Dethleffs Nomad 520 ELT: Öppen planlösning

    Dethleffs Nomad 520 ELT: Öppen planlösning

    Bland dryga dussinet olika husvagnmodeller inom Dethleffs Nomad finns det en ny planlösning för i år. En mycket öppen sådan. Det är med förtjusning vi tar oss an Nomad 520 ELT, som finns att beskåda hos DS Husvagnar i Hörby.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-08-26 06:16

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206