Visst, det är en ytterst kompakt husvagn. Men är man bara två personer fungerar det hur bra som helst – om man är ute efter en liten och lättdragen vagn.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Hobby har en diger husvagnsflotta som omfattar drygt 50 olika modeller (fördelade på sju serier). Några av dem är riktigt små och med det menar vi vagnar som underskrider sex meter, inkluderat draganordning.
Efter en närmare koll visar det sig att en handfull Hobbyvagnar kvalar in till just ovan nämnda klassificering: trion undersköna Beachy, On Tour 390 SF (som vi hängde på
kroken i Husvagn & Camping 8/2020) samt vårt testobjekt för dagen, Hobby De Luxe 400 SFe.
Att mindre husvagnar har blivit omtyckta på nytt beror på en mängd faktorer. Priset spelar en viktig huvudroll, likaså muskelstyrkan på dragbilen. Naturligtvis finns även körkortsbehörighet med på ett hörn samt att det har blivit inne att vara en smula minimalistisk. Det sistnämnda är i och för sig en sanning med modifikation.
Tjock bäddmadrass och svanhalsbelysning ingår i avdelningen för nattbruk. Här finns även ett takfönster samt brandlarm.
Den specifika vagnen vi ska till att dra må vara liten, men den har en hög utrustningsnivå som många vagnar har som finns tillgängliga på den svenska marknaden.
På med de förlängda husvagnsspeglarna och sedan bär det iväg. Det känns knappt som vi har något på dragkroken. Okej, vi har en svulstig BMW som dragbil och den tycks gå på tomgång oavsett vilken
lutning på vägbanan det handlar om.
Rangeringen blir också ytterst tillfredställande. Visst, är du ensam och behöver justera vagnen en meter eller två på en gräsplätt är till och med 1 100 kg tungt, men här på en slät grusplan är det ingen match. Den lilla Hobbyvagnen är emellertid inte enbart bra i vägronden.
I flera år har jag personligen poängterat för mina vänner som är nytillkomna inom mobil fritid att verkligen tänka sig för innan de slår till. Vet inte hur många gånger jag har förklarat för dem att de inte ska låta sig förföras av hur vackra inredningar vissa fordon har.
Istället ska de främst utgå från analysen av: Hur många ska vistas i vagnen under semestern, ska den användas året runt, vilken typ av planlösning passar allra bäst? Med De Luxe 400 SFe är det ytterst nära att även jag trillar dit.
Mitt hjärta spelar verkligen ett spratt med min hjärna – jag faller pang, boom, pladask. Nåja, som bekant tycker människor olika om saker och ting, och tur är väl det.
Är man ensam resenär eller ett par som inte kräver stort utrymme kan det här vara vagnen som hamnar högt upp på önskelistan. Om man vill sova tätt intill varandra vill säga. För som vi nämnde i ingressen – De Luxe 400 SFe är försedd med en fransk säng.
Två personer passar också bäst i dinetten eftersom sittdynorna inte är mer än 80 centimeter breda. Det går att trolla fram ytterligare en decimeter om du väljer att plocka bort armstöden, som i sin tur är en trevlig och behaglig detalj.
Avdelningen för samvaro har bra ljusinsläpp och det har vi takbelysning respektive två öppningsbara fönster att tacka för. I hygienutrymmet är toalett och handfat separerade från varandra. Här har Hobby lyckats mycket bra med designen på den sistnämnda möbelmodulen. Mindre lyckad är den märkliga placeringen av eluttagen i köket. Längst in i hyllplanet närmast entrén känns inte helt hundra.
Vad blir då slutklämmen? Tillhör ni paret som prioriterar en liten, modern och lättdragen vagn med högt andrahandsvärde kan mycket väl den här modellen vara något för er.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.