Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Samtidigt som vi befinner oss i husvagnarnas och husbilarnas Mecka, Tenhult, är även det finländska återförsäljarnätet på plats. Och en sak är säker – deras intresse för nya Kabe Estate 470 GLE är lika stort som vårt. Husvagn & Camping får snällt vänta en timme (eller blev det kanske två) innan vi kan syna varenda liten söm på egen hand.
Grundidén var glasklar. I alla fall från ledningens håll. Till modellår 2023 skulle Estate (som var ny som serie från och med i fjol) få tillökning. Det som skulle skapas bakom lyckta dörrar var en liten vinteranpassad långbäddsvagn som till stor del är byggd av lättviktsmaterial för att kunna attrahera den nya kullen campare som antingen har en elbil eller en hybrid som dragbil. Resultat blev förbluffande bra!
Sveriges minsta vagn som har singelbäddar och vattenburen värme. Behändig köksavdelning med massvis av förvaringsutrymmen.
Husvagn & Camping, och många med oss, pratar ofta om husvagnar som är ämnade för två personer – Estate 470 GLE är inget undantag. Vi hinner inte ens innanför entrédörren förrän vi höjer ett ögonbryn. Wow, vilken sittgrupp! Inte undra på att besökarna från vårt grannland såg så lyriska ut när de lämnade plats åt oss.
Nu är min finska begränsad till att räkna från 1 till 10 (nästan), rabbla upp namnen på ett antal gamla motocross- och hockeystjärnor samt att lyfta på hatten och i all välmening säga kitos (tack). Men deras blåvita leenden sade mer än tusen ord.
Det är nämligen ingen vanlig sittgrupp, utan två separata säten som vart och ett påminner om en schäslong och som inkluderar komforthöjande nackstöd (tillval). Nytänkande, synnerligen originellt och riktigt läckert på en och samma gång.
Nästa ahaupplevelse är känslan av rymd som infinner sig. Visst, det står 470 GLE på karossen, men husvagnens innanmäte känns alla gånger som en 520- eller rent av en 560-vagn! Allt är minutiöst planerat in i minsta detalj och ingen avdelning har så att säga blivit bortglömd.
Ingenjörerna har kommit med smarta och platsbesparande lösningar som exempelvis högt och smalt kylskåp, ett hygienutrymme med duschmöjlighet och en användarvänlig köksavdelning som har utrustats med detaljer som fläkt, utdragbar skärbräda, tre brännare på rad, källsorteringskärl och en mängd lådor med funktionen soft close. Dessutom har överskåpen stoppskydd som minimerar risken för att saker ska ramla ut.
Garderoberna är placerade ovanför sängarnas fotände. Den ena av dem rymmer dessutom tv. Till vår glädje finns bäddbreddningsfunktion (tillval). Vädringsluckan tycker vi också om och samma betyg får givetvis den låsbara skidluckan i vagnens frontparti.
Men här finns också en massa godsaker som vi inte ser med blotta ögat, vi har ju med en Kabe att göra.
Exempel på det är fuktsäker kaross, magnifik isolering, ventilerande väggtapet och det vattenburna värmesystemet där golvvärmen har hela fyra slingor.
Okej, vagnen må vara liten men som ni märker är dess användningsområde stort och det tillhör heller inte vanligheterna att en husvagn som "bara" mäter 473 centimeter i invändig längd har singelbäddar.
Med det sagt kan vi slå fast att det här är en optimal vagn för två livsnjutare med tillägget att den med förkärlek kan användas under alla fyra årstider – från den pånyttfödda våren vidare till en stekhet sommar, blåsig höst och sist men inte minst en kall och bister vinter.
Det bör tilläggas att den här 470-vagnen endast är tillverkad i standardbredd och att kompressorkyl finns bland populära tillval.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.