Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

Publicerad: 2022-11-21   Uppdaterad: 2023-04-25

Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.

Tar plats bakom ratten. Ställer in Agutistolarna, och sedan rullar vi iväg.

Vägronden bjuder inte direkt på några hisnande ögonblick, och tack och lov för det. Knappt åtta meter kan kanske kännas otympligt och stort för den oinvigde, men för de allra flesta som har husbil är det snudd på vardag.

Det finns rikligt med kusar i motorrummet, något som märks allra tydligast på låga varv. Den nya niostegade automatlådan har vi både berättat om och berömt tidigare, så denna gång nöjer vi oss med att säga att den är en ren fröjd att använda.

Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!
Många helintegrerade husbilsmärken har tagit efter personbilsindustrin med kaxig front, dock inte Pilote som ser förhållandevis ”snäll” ut.

Vårt testobjekt är dessutom byggt på ett högkvalitativt chassi från AL-KO som bidrar med lägre tyngdpunkt, brett hjulavstånd samt fristående hjulupphängning bak.

Blir glatt överraskad när vi når fram till testkörningens första T-korsning. Stort fönster vid passagerarsätet, fönster bakom samma säte samt integrerat fönster i entrédörren gör att sikten åt höger blir riktigt bra.

Stannar till på en rastplats några mil senare. Har fram till dess noterat stop/start-funktion, farthållare, multifunktionsratt, ratt och växelspaksknopp i läder, backkamera, multimediacenter med niotumsskärm (Pioneer med DAB och GPS-Apple CarPlay) samt en mjuk matta i förarhytten. När vi står still passar vi på att ta ett varv runt fordonet.

Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!
Inga problem med att trivas i denna miljö. Här syns tydligt bordsskivan som kan halveras.

Jösses, viken pampig bakgavel. Den för genast tankarna till Concorde och de andra linerhusbilarna. Inte illa! Vi sätter check i rutan för solpanel och detsamma för en utvändig, utdragbar förvaringslåda. Bockar även av markis och aluminiumfälgar (ingår när fordonet är utrustat med 180 hästkrafter). Stort garage är uppskattat.

Däremot känns det en smula märkligt att det saknas belysning i stuvutrymmet på detta fordon i dryga miljonklassen. Det måste, tro det eller ej, eftermonteras. Det 21 centimeter, djupa och uppvärmda dubbelgolvet lär många ta till sina hjärtan då långsmala skidor och fiskespön enkelt plats.

Värmen då? Där är det vattenburet från Alde som gäller. Och då pratar vi om centralvärmen. Sedan använder som bekant Pilote ett uppvärmt dubbelgolv. Varje gång vi pratar med deras ingenjörer och byggnadstekniker, säger de att ”detta fungerar bättre”. Deras tester i kylrum visar att de på lite drygt fyra timmar går från 15 minusgrader till 20 plusgrader.

Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!
Under sängarnas fotände finns garderob och förråd.

Bland annat har det visat sig att Pilote använder sig av ett nytt isolerande material för både spillvattentanken och hjulhusen, samt att de har börjat använda lister av fibroplast (polyuretan som är förstärkt med glasfiber) som är styvare och säkrar en solid förbindelse mellan väggar och golv.

Vi kliver in. Hm, planlösningen känns igen. Jodå, den här husbilen ser i mångt och mycket ut som ”landsmannen” Rapido M66 som vi provkörde i utgåva 6/2022. Visst, det skiljer sig gällande drivlina, designdetaljer och utrustning men mycket känns igen.

Inleder rundvandringen med avdelningen för nattbruk. Laddningsuttag för USB finns tillgängligt och likaså bäddbreddningsfunktion som gör att vi snabbt som ögat kan förvandla två enkelsängar till en 176 centimeter bred dubbelsäng.

Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!
Ett litet kök som i vårt tycke saknar några pinaler.

När vi ändå är inne på kapitlet bäddar bör vi informera om att den nedfällbara taksängen sköts elektriskt. På tal om tak så gäller två mått (golv till tak). Det är nämligen inte två meters ståhöjd i sovrummet, på toaletten och i duschen. 

Där har det kapats ett dussin centimeter jämfört med köks- och samvaroavdelningen. Sittgruppen har face-to-face. Här finns också ett soffbord vars skiva kan delas på mitten så att passagen till och från hytten blir så enkel som möjligt.

Ska vi avslutningsvis vara lite kritiska i köket hade vi önskat den dubbelhängda kylskåpsdörren, köksfläkt, papperskorg och varför inte gasol- eller mikrovågsugn. Trots allt kostar ju bilen sjusiffrigt.

Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!
Toalett och dusch är separerade från varandra. HÖGER: Uppvärmt dubbelgolv där persedlarna kan nås både från in- och utsidan.
Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!
Rulla till toppen