Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

Ljust och elegant – samt face-to-face förstås.

Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

Publicerad

Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.

Tar plats bakom ratten. Ställer in Agutistolarna, och sedan rullar vi iväg.

Vägronden bjuder inte direkt på några hisnande ögonblick, och tack och lov för det. Knappt åtta meter kan kanske kännas otympligt och stort för den oinvigde, men för de allra flesta som har husbil är det snudd på vardag.

Det finns rikligt med kusar i motorrummet, något som märks allra tydligast på låga varv. Den nya niostegade automatlådan har vi både berättat om och berömt tidigare, så denna gång nöjer vi oss med att säga att den är en ren fröjd att använda.

Många helintegrerade husbilsmärken har tagit efter personbilsindustrin med kaxig front, dock inte Pilote som ser förhållandevis "snäll" ut.

Vårt testobjekt är dessutom byggt på ett högkvalitativt chassi från AL-KO som bidrar med lägre tyngdpunkt, brett hjulavstånd samt fristående hjulupphängning bak.

Blir glatt överraskad när vi når fram till testkörningens första T-korsning. Stort fönster vid passagerarsätet, fönster bakom samma säte samt integrerat fönster i entrédörren gör att sikten åt höger blir riktigt bra.

Stannar till på en rastplats några mil senare. Har fram till dess noterat stop/start-funktion, farthållare, multifunktionsratt, ratt och växelspaksknopp i läder, backkamera, multimediacenter med niotumsskärm (Pioneer med DAB och GPS-Apple CarPlay) samt en mjuk matta i förarhytten. När vi står still passar vi på att ta ett varv runt fordonet.

Inga problem med att trivas i denna miljö. Här syns tydligt bordsskivan som kan halveras.

Jösses, viken pampig bakgavel. Den för genast tankarna till Concorde och de andra linerhusbilarna. Inte illa! Vi sätter check i rutan för solpanel och detsamma för en utvändig, utdragbar förvaringslåda. Bockar även av markis och aluminiumfälgar (ingår när fordonet är utrustat med 180 hästkrafter). Stort garage är uppskattat.

Däremot känns det en smula märkligt att det saknas belysning i stuvutrymmet på detta fordon i dryga miljonklassen. Det måste, tro det eller ej, eftermonteras. Det 21 centimeter, djupa och uppvärmda dubbelgolvet lär många ta till sina hjärtan då långsmala skidor och fiskespön enkelt plats.

Värmen då? Där är det vattenburet från Alde som gäller. Och då pratar vi om centralvärmen. Sedan använder som bekant Pilote ett uppvärmt dubbelgolv. Varje gång vi pratar med deras ingenjörer och byggnadstekniker, säger de att "detta fungerar bättre". Deras tester i kylrum visar att de på lite drygt fyra timmar går från 15 minusgrader till 20 plusgrader.

Under sängarnas fotände finns garderob och förråd.

Bland annat har det visat sig att Pilote använder sig av ett nytt isolerande material för både spillvattentanken och hjulhusen, samt att de har börjat använda lister av fibroplast (polyuretan som är förstärkt med glasfiber) som är styvare och säkrar en solid förbindelse mellan väggar och golv.

Vi kliver in. Hm, planlösningen känns igen. Jodå, den här husbilen ser i mångt och mycket ut som "landsmannen" Rapido M66 som vi provkörde i utgåva 6/2022. Visst, det skiljer sig gällande drivlina, designdetaljer och utrustning men mycket känns igen.

Inleder rundvandringen med avdelningen för nattbruk. Laddningsuttag för USB finns tillgängligt och likaså bäddbreddningsfunktion som gör att vi snabbt som ögat kan förvandla två enkelsängar till en 176 centimeter bred dubbelsäng.

Ett litet kök som i vårt tycke saknar några pinaler.

När vi ändå är inne på kapitlet bäddar bör vi informera om att den nedfällbara taksängen sköts elektriskt. På tal om tak så gäller två mått (golv till tak). Det är nämligen inte två meters ståhöjd i sovrummet, på toaletten och i duschen. 

Där har det kapats ett dussin centimeter jämfört med köks- och samvaroavdelningen. Sittgruppen har face-to-face. Här finns också ett soffbord vars skiva kan delas på mitten så att passagen till och från hytten blir så enkel som möjligt.

Ska vi avslutningsvis vara lite kritiska i köket hade vi önskat den dubbelhängda kylskåpsdörren, köksfläkt, papperskorg och varför inte gasol- eller mikrovågsugn. Trots allt kostar ju bilen sjusiffrigt.

Toalett och dusch är separerade från varandra. HÖGER: Uppvärmt dubbelgolv där persedlarna kan nås både från in- och utsidan.

  • Knaus Van TI Plus 650 MEG: Vägvinnande VW

    Knaus Van TI Plus 650 MEG: Vägvinnande VW

    En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-03-20 06:29

  • Kabe Royal 600 CXL: Ännu mysigare hemmakänsla

    Kabe Royal 600 CXL: Ännu mysigare hemmakänsla

    Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-03-14 07:04

  • Dreamer D62 Selected Limited: Drömplåtisen

    Dreamer D62 Selected Limited: Drömplåtisen

    Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-03-08 06:19

  • Dethleffs C´Joy 410 LK: Premiärvagnen

    Dethleffs C´Joy 410 LK: Premiärvagnen

    Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-03-03 07:21

  • Weinsberg CaraCito 470 EU: Okomplicerad

    Weinsberg CaraCito 470 EU: Okomplicerad

    Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-02-13 07:03

  • Tabbert Puccini 750 HTD: Pampig Rolls-Royce

    Tabbert Puccini 750 HTD: Pampig Rolls-Royce

    Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-02-10 07:13

  • Knaus Boxdrive 680 ME: En på miljonen

    Knaus Boxdrive 680 ME: En på miljonen

    Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-02-03 06:45

  • Adria Supersonic 780 SL: Både form och funktion

    Adria Supersonic 780 SL: Både form och funktion

    Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-02-01 06:36

  • Sun Living V 60 SP: Familjealternativ

    Sun Living V 60 SP: Familjealternativ

    Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-01-05 07:10

  • Roadcar R540: För en rimlig peng

    Roadcar R540: För en rimlig peng

    Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-01-04 07:25

  • Knaus Azur 500 FU: Spännande comeback

    Knaus Azur 500 FU: Spännande comeback

    Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-30 07:07

  • Hobby Maxia 585 UL: Alla goda ting är tre

    Hobby Maxia 585 UL: Alla goda ting är tre

    Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-28 07:28

  • McLouis MC4 281: Nu på Ford

    McLouis MC4 281: Nu på Ford

    Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-14 06:47

  • Eura Mobil V 635 EB: Premiumplåtis!

    Eura Mobil V 635 EB: Premiumplåtis!

    Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-09 07:09

  • Polar 620 BSA Selected: Varm och ombonad

    Polar 620 BSA Selected: Varm och ombonad

    Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-07 07:13

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

  • Husvagn & Camping 2023-03

  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2023-01

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206