Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

Ljust och elegant – samt face-to-face förstås.

Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

Publicerad

Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.

Tar plats bakom ratten. Ställer in Agutistolarna, och sedan rullar vi iväg.

Vägronden bjuder inte direkt på några hisnande ögonblick, och tack och lov för det. Knappt åtta meter kan kanske kännas otympligt och stort för den oinvigde, men för de allra flesta som har husbil är det snudd på vardag.

Det finns rikligt med kusar i motorrummet, något som märks allra tydligast på låga varv. Den nya niostegade automatlådan har vi både berättat om och berömt tidigare, så denna gång nöjer vi oss med att säga att den är en ren fröjd att använda.

Många helintegrerade husbilsmärken har tagit efter personbilsindustrin med kaxig front, dock inte Pilote som ser förhållandevis "snäll" ut.

Vårt testobjekt är dessutom byggt på ett högkvalitativt chassi från AL-KO som bidrar med lägre tyngdpunkt, brett hjulavstånd samt fristående hjulupphängning bak.

Blir glatt överraskad när vi når fram till testkörningens första T-korsning. Stort fönster vid passagerarsätet, fönster bakom samma säte samt integrerat fönster i entrédörren gör att sikten åt höger blir riktigt bra.

Stannar till på en rastplats några mil senare. Har fram till dess noterat stop/start-funktion, farthållare, multifunktionsratt, ratt och växelspaksknopp i läder, backkamera, multimediacenter med niotumsskärm (Pioneer med DAB och GPS-Apple CarPlay) samt en mjuk matta i förarhytten. När vi står still passar vi på att ta ett varv runt fordonet.

Inga problem med att trivas i denna miljö. Här syns tydligt bordsskivan som kan halveras.

Jösses, viken pampig bakgavel. Den för genast tankarna till Concorde och de andra linerhusbilarna. Inte illa! Vi sätter check i rutan för solpanel och detsamma för en utvändig, utdragbar förvaringslåda. Bockar även av markis och aluminiumfälgar (ingår när fordonet är utrustat med 180 hästkrafter). Stort garage är uppskattat.

Däremot känns det en smula märkligt att det saknas belysning i stuvutrymmet på detta fordon i dryga miljonklassen. Det måste, tro det eller ej, eftermonteras. Det 21 centimeter, djupa och uppvärmda dubbelgolvet lär många ta till sina hjärtan då långsmala skidor och fiskespön enkelt plats.

Värmen då? Där är det vattenburet från Alde som gäller. Och då pratar vi om centralvärmen. Sedan använder som bekant Pilote ett uppvärmt dubbelgolv. Varje gång vi pratar med deras ingenjörer och byggnadstekniker, säger de att "detta fungerar bättre". Deras tester i kylrum visar att de på lite drygt fyra timmar går från 15 minusgrader till 20 plusgrader.

Under sängarnas fotände finns garderob och förråd.

Bland annat har det visat sig att Pilote använder sig av ett nytt isolerande material för både spillvattentanken och hjulhusen, samt att de har börjat använda lister av fibroplast (polyuretan som är förstärkt med glasfiber) som är styvare och säkrar en solid förbindelse mellan väggar och golv.

Vi kliver in. Hm, planlösningen känns igen. Jodå, den här husbilen ser i mångt och mycket ut som "landsmannen" Rapido M66 som vi provkörde i utgåva 6/2022. Visst, det skiljer sig gällande drivlina, designdetaljer och utrustning men mycket känns igen.

Inleder rundvandringen med avdelningen för nattbruk. Laddningsuttag för USB finns tillgängligt och likaså bäddbreddningsfunktion som gör att vi snabbt som ögat kan förvandla två enkelsängar till en 176 centimeter bred dubbelsäng.

Ett litet kök som i vårt tycke saknar några pinaler.

När vi ändå är inne på kapitlet bäddar bör vi informera om att den nedfällbara taksängen sköts elektriskt. På tal om tak så gäller två mått (golv till tak). Det är nämligen inte två meters ståhöjd i sovrummet, på toaletten och i duschen. 

Där har det kapats ett dussin centimeter jämfört med köks- och samvaroavdelningen. Sittgruppen har face-to-face. Här finns också ett soffbord vars skiva kan delas på mitten så att passagen till och från hytten blir så enkel som möjligt.

Ska vi avslutningsvis vara lite kritiska i köket hade vi önskat den dubbelhängda kylskåpsdörren, köksfläkt, papperskorg och varför inte gasol- eller mikrovågsugn. Trots allt kostar ju bilen sjusiffrigt.

Toalett och dusch är separerade från varandra. HÖGER: Uppvärmt dubbelgolv där persedlarna kan nås både från in- och utsidan.

  • Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-03 07:10

  • Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-18 07:29

  • Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-15 07:41

  • Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-11 07:07

  • Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-25 06:54

  • Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-19 07:30

  • Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-17 06:42

  • Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE: Massvis med plus

    Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE: Massvis med plus

    Tysk ingenjörskonst när den är som allra bäst. Denna gång tog vi oss an en Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-11 07:46

  • Dethleffs Globetrotter: Ämnad för Globetrotters

    Dethleffs Globetrotter: Ämnad för Globetrotters

    Vad sägs om sofistikerat och elegant, samtidigt som husbilen är fullsmetad med smarta och genomtänkta detaljer som gör campandet till en fröjd? Välkommen till det treaxlade flaggskeppet Dethleffs Globetrotter XLI 7850-2 DBM.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-30 06:22

  • Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå

    Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå

    Ofta pratar vi om fransk charm, italiensk design och tysk ingenjörskonst. Men vad händer om man tar det sistnämnda och kryddar med de första två? Jo, något som i allra högsta grad påminner om Malibu.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-28 06:05

  • Polar Edition 620 FWCA: För sjusovare

    Polar Edition 620 FWCA: För sjusovare

    Finns det någon medelstor, enaxlad husvagn på den svenska marknaden som klarar av att förse sju personer med både bra och humana sovplatser? Tro det eller ej, men svaret är faktiskt ja. Häng med när vi kollar in Polar Edition 620 FWCA.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-26 06:12

  • Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos

    Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos

    60 års erfarenhet av husvagnsbyggande, men tämligen okända på den svenska marknaden. Nu görs det en satsning på franska Caravelair – med fyra återförsäljare.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-21 07:44

  • Sunlight A70: Kompisgängets favorit

    Sunlight A70: Kompisgängets favorit

    För cirka tio år sedan var alkovmodeller mer eller mindre dödsdömda, ja till och med utrotningshotade. Det mesta går emellertid i cykler och även om halv- och helintegrerade husbilar är populärare är inte "husbilarna med en bula på taket" på något vis ute ur leken.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-02 07:35

  • Rapido M66: Fabulös fransos

    Rapido M66: Fabulös fransos

    För lite drygt två år sedan testade Husvagn & Camping husbilen Rapido M96. En modell som då var ny på marknaden. Nu är det dags att sätta tänderna i syskonet M66.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-08-29 06:49

  • Dethleffs Nomad 520 ELT: Öppen planlösning

    Dethleffs Nomad 520 ELT: Öppen planlösning

    Bland dryga dussinet olika husvagnmodeller inom Dethleffs Nomad finns det en ny planlösning för i år. En mycket öppen sådan. Det är med förtjusning vi tar oss an Nomad 520 ELT, som finns att beskåda hos DS Husvagnar i Hörby.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-08-26 06:16

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206