Ljus, fräsch och exklusiv inredning – värdig ett premiumvarumärke.
Trots att Eura Mobil har byggt husbilar sedan 1983, dröjde det fram till nu innan plåtisarna lanserades.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
I fjol tog Eura Mobil ett historiskt kliv gällande husbilar. Visst, de har byggt motordrivna mobila fritidsfordon sedan 1983, men det var den 9 juni 2021 som information damp ned i den digitala mejlboxen.
Kortfattat löd budskapet: Eura Mobil lanserar en trio plåtisar och de blir tillverkade i den utbyggda fabriken i Paglieta i den italienska provinsen Chieti.
I syfte att sticka ut i konkurrensen har varumärket lagt tonvikt på högkvalitativ och omfattande utrustning i en elegant interiör i trion V 595 HB (599 centimeter och tvärställd dubbelsäng), V 635 HB (636 centimeter och elmanövrerad, tvärställd dubbelsäng) och vårt testobjekt – V 635 EB med singelsängar.
Det var under Elmiamässan som varumärkets plåtisar visades för första gången på svensk mark. När besökarna fick se planlösningen i V 635 EB överöstes fordonet med lovord. Att kunna gå igenom hela husbilen utan att behöva fälla upp någon säng var tydligen något som har stått på mångas önskelista.
Från Husvagn & Campings sida är vi emellertid inte lika säkra på att samma individer var lika tillfreds med prislappen. Eura Mobil må vara premium, men en mille för en plåtis? Jo, det är faktiskt sant. Strax under miljonen i grundutförandet och en bit över med extrautrustningen som var applicerad på "vårt" exemplar. Uppenbarligen kostar det att ligga på topp.
Att Eura Mobil är ett högoktanigt varumärke syns mer än väl då väldigt många detaljer är av hög kvalitet. Tänker närmast på vredet (av ekoläder) till hygienutrymmet. Något som får mig att le med hela ansiktet. Mer ekoläder finns att skåda i ramarna runt takluckorna och i soffan. Märkbar skillnad? Ja, jämför vi detta med "vanligt" material blir upplevelsen märkbart förbättrad.
Något annat som är mjukt och skönt för ögat är vägg- och takklädseln, där även LED-stämningsbelysning ingår kring de välvda överskåpen. Utöver alla estetiskt vackra konstruktioner finns det en hel del fiffiga detaljer också. Som bordet vid sittgruppen. Detta är delbart på mitten samtidigt som det har en svängbar förlängning och mugghållare.
Men det tar inte stopp där. Bordet kan dessutom användas utomhus (skönt med frukost i det fria) eftersom det finns en skena på utsidan vid skjutdörren (dold bakom en skåplucka).
På tal om svängbar, så finns denna funktion även i den sanitära avdelningen. Givetvis gäller det handfatsväggen som svängs åt sidan för att skapa en duschkabin (med åtskilliga utrymmen för diverse attiraljer) med måtten 90 x 60 centimeter (djup/bredd).
I köket finns en nedsänkbar vattenkran, kryddhylla med indirekt belysning, sidoförvaringsfack med bland annat flaskhållare och en arbetsbänk av mineralmaterial. Allra längst bak i V 635 EB noterar vi överskåp runt om sängarna, något som är ytterst ovanligt i plåtisvärlden.
De båda singelbäddarna är utrustade med komforthöjande tallriksfjädrar och det finns svanhalsbelysning med integrerade USB-portar ovanför dem.
Vinteranpassad? Låt oss säga att trion plåtisar från Eura Mobil har goda vinteregenskaper där isolering och uppvärmning uppfyller standarden för vinterbeständighet EN 1646, som bland annat föreskriver att ett fordon som kylts ned till minus 15 grader ska kunna värmas upp till plus 20 grader på insidan inom två timmar.
Köksbänken är av mineralmaterial och här ses vattenkranen i nedtryckt läge. HÖGER: Hygienutrymmet med den platsbesparande detaljen svängbar handfatsvägg.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.