McLouis MC4 281: Nu på Ford

McLouis MC4 281: Nu på Ford

Publicerad

Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.

Inte längre tillbaka än 2020 var det näst intill otänkbart att ha en husbil byggd på Ford Transit. Jag behöver bara gå till min egen bekantskapskrets med omnejd där Fiat Ducato regerar.

Samtidigt lite märkligt då ingen av dem skulle kunna tänka sig samma varumärke som personbil. Okej, möjligtvis sneglar någon av mina vänner på ett husbils-chassi inom premiumsegmentet där Mercedes-Benz finns, medan Volkswagen, Ford, Peugeot och Renault fram till nu mer eller mindre hamnat under rubriceringen "otänkbart".  

Det här var innan pandemin slog till med full kraft. Fiat-fabrikerna har varit stängda i omgångar och adderar vi sedan komponentbrist till allt elände, ja då kan den italienska fordonstillverkaren bara understryka att det har varit en kaosartad period – som inte är över än.

Queenbed gäller i 281:an där bäddmadrassen är både tjock och så att säga andningsbar.

Medan husbilsbyggarna har tvingats se om sitt hus, vilket i sin tur har genererat samarbeten med andra chassileverantörer, måste vi konsumenter samtidigt också tänka om.

Och visst, kan vi byta den inrutade charter-semestern på Gran Canaria till att se oss omkring via campingliv (som många har gjort under pandemin), ja då kan vi nog också förmå oss att sitta bakom ratten i en trubbnosig Ford Transit.

Det är nämligen det som står på dagens meny när vi besöker Autohallen i Kungsängen, strax norr om huvudstaden. Det bör understrykas att nu gäller inte detta hela McLouis husbilsflotta, utan enbart 200-modellerna, som designmässigt (interiört) är något enklare än 800-serien som i sin tur har kvar Fiat som basfordon.

Visst är det härligt med face-to-face? Soffornas bredd är 83 respektive 103 centimeter.

Provkörningen av McLouis Mc4 281 blir i glädjens tecken. Redan efter ett par hundra meter, i samband med en cirkulationsplats noterar vi att A-stolpen inte stör sikten nämnvärt. Vindrutan känns gigantisk jämfört med Fiat, men det är kanske bara inbillning.

Den tydliga displayen bjuder på stora, digitala siffror som visar hastigheten (det finns traditionella visare också). Att reglagen ser lite annorlunda ut än i Ducato är inte så underligt, det här är ju för bövelen en Transit vi har att göra med.

Det som imponerar stort är tystnaden. Trots att husbilen så att säga är "tom" hörs inget störande gnekande. Dessutom fungerar den sexstegade automaten klanderfritt. Efter att ha avverkat ett par mil på såväl motorväg som landsväg ställer jag frågan högt till mig själv: Kommer vi att kunna tänka om och börja gilla Ford Transit? Svaret blir: Utan problem!

Taksäng kan vara praktiskt, men det är en smal rackare och är bäst lämpad för en person.

När vi är tillbaka i Kungsängen kommer nästa positiva besked. Via en broschyr kan vi nämligen konstatera att Mc4 281 kostar under 800 000 kronor i sitt grundutförande, vilket numera tillhör ovanligheterna. Okej, testfordonet var extrautrustat med tidigare nämnda automatlåda och överskred därmed 800-strecket.

När vi studerar priserna närmare visar det sig att det faktiskt finns två husbilar i samma serie vars köpeskilling börjar på 749 000 kronor (Mc4 237 med tvärställd dubbelsäng och singelbäddsmodellen Mc4 239).

Bakar vi samman grundpriserna med Autohallens givmilda paketering som de själva kallar "All Inclusive" (solcell inkluderat regulator, cykelhållare, markis, tv, cd/stereo, turbovent och en hel del annat smått och gott) blir det en svårslagen kombination nu när inköpskostnaden för såväl nya som begagnade husbilar har skjutit i höjden.

Litet kök med två brännare räcker gott och väl för de allra flesta.

Innan vi låser och lämnar tillbaka nycklarna har vi några interiöra detaljer som bör lyftas fram. Som att vi nästan får ta fram kulramen för alla olika mått gällande innerhöjd: 208 cm (köksavdelningen), 187 cm (sittgrupp), 196 cm (sängkammaren) och 191 cm (duschutrymmet).

Tröskeln upp till hygienutrymmet och säng-kammaren hade vi kunnat vara utan. Drottningsängen är höjdjusterbar, vilket gör att ni själva kan välja passande läge samtidigt som garageutrymmet kan nyttjas maximalt. Extremt djupt skafferi säger vi nja åt. Face-to-face i sittgruppen får i gengäld ett rungande jaaaa!

Avslutningsvis är det bara att lyfta på hatten för italienarna när det gäller design och deras öga för detaljer. Tänker närmast på de naturliga kulörerna brunt/beige, polerat laminatbord, kromade bordshörn och vadderade paneler som skapar en varm och mjuk känsla.

Ljust och mörkt träslag blandas på toaletten. HÖGER: Separat duschkabin där det är hyfsat med utrymme.

  • Sun Living V 60 SP: Familjealternativ

    Sun Living V 60 SP: Familjealternativ

    Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-01-05 07:10

  • Roadcar R540: För en rimlig peng

    Roadcar R540: För en rimlig peng

    Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-01-04 07:25

  • Knaus Azur 500 FU: Spännande comeback

    Knaus Azur 500 FU: Spännande comeback

    Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-30 07:07

  • Hobby Maxia 585 UL: Alla goda ting är tre

    Hobby Maxia 585 UL: Alla goda ting är tre

    Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-28 07:28

  • Eura Mobil V 635 EB: Premiumplåtis!

    Eura Mobil V 635 EB: Premiumplåtis!

    Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-09 07:09

  • Polar 620 BSA Selected: Varm och ombonad

    Polar 620 BSA Selected: Varm och ombonad

    Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-07 07:13

  • Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-03 07:10

  • Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-21 07:01

  • Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-18 07:29

  • Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-15 07:41

  • Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-11 07:07

  • Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-25 06:54

  • Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-19 07:30

  • Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-17 06:42

  • Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE: Massvis med plus

    Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE: Massvis med plus

    Tysk ingenjörskonst när den är som allra bäst. Denna gång tog vi oss an en Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-11 07:46

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2023-01

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206