Roadcar R540: För en rimlig peng

Publicerad: 2023-01-04   Uppdaterad: 2023-04-25

Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.

Roadcar R540: För en rimlig peng

Bilen är framkörd och nycklarna sitter i. Sätter mig bakom ratten. Förutfattade tankar inför mötet med den kompakta husbilen som bara kostar 600 000 kronor? Jajamensan!

Priset är så att säga både glädjande och samtidigt lite skrämmande. Kan något så här ”billigt” verkligen vara bra? Vi har emellertid inte med någon duvunge att göra, ty Roadcar tillhör samma koncern som Pössl, Carado och Globecar.

Låter den lilla plåtisen (bara 540 centimeter lång) först rulla på den hormonstinna motorvägen.

Roadcar R540: För en rimlig peng
I en så här kort plåtis blir det inga tvivel. Det är en tvärställd dubbelsäng som gäller.

Fortsätter vidare på slingriga landsvägar och avslutar sedan provkörningen med att utmana R540 i de centrala områdena av smedstaden. Tanken att det skulle bli en stötig tur, på grund av den korta hjulbasen (endast 3,45 meter), kommer omgående på skam. Resan flyter nämligen på utan några som helst bekymmer. 

Egentligen borde vi kanske ha förstått detta. Citroën, som grundades redan 1919, har traditionellt tagit fram såväl egensinniga som tekniskt mycket avancerade bilar, och varför skulle nyttofordonet Jumper vara ett undantag?

Den portion med gnissel och gnekande som vi hade förväntat oss (återigen är det låga priset där och spökar) finns bara i våra tankar. Den här plåtisen är nämligen bra mycket tystare än många andra fordon som Husvagn & Camping har testat under årens lopp.

Roadcar R540: För en rimlig peng
Bra att kompressorkylen öppnas vid entrén och inte mot övrig bodel.

Det enda negativa ska väl vara att här får du återigen använda växelspak och kopplingspedal. Fast har man kört bil under 40 år, och de allra flesta kanske med manuell växellåda, sitter det så att säga i ryggmärgen. Med handen på hjärtat tänker vi inte ens på att växlandet sker för egen maskin.

Samtidigt är vi fullt medvetna om att många husbilsresenärer inte kan tänka sig något annat än automat. Hur som helst blev vi glatt överraskade av husbilens färdigheter i vägronden.

Kliver sedan in och synar det interiöra. Här blir det uppenbart att R540 inte kommer att vinna några designpriser. Det ser den stora, kantiga möbelmodulen till (läs hygienutrymmet i fordonets mitt). 

I övrigt finns det inte mycket att klanka ned på. Passar på att googla fram nyregistreringsstatistiken från januari till september 2022 via HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund). Får mer eller mindre en chock när resultatet kommer upp på skärmen. Det står nämligen noll i kolumnen över sålda enheter.

Är orsaken att Roadcar inte är i närheten av att vara en statussymbol? Något som brukar vara viktigt för många människor i välfärdens Sverige. 

Roadcar R540: För en rimlig peng
Toalettutrymme med duschmöjlighet.

Innan vi lämnar tillbaka fordonet tittar vi till några detaljer.

Sittgruppen är det inte mycket att orda om. Svankstödet i soffan kunde vara bättre, så skönast är att ha ändalykten i de vridbara hyttstolarna. Ett plus ger vi till läslampan som löper på skena.

Kompressorkylskåpet är placerat vid entréöppningen (se bild) vilket gör det mindre trångt intill köksbänken. Nästan 1 000 kilo lastvikt är bra. Troligtvis hamnar de flesta tunga grejerna under sängen allra längst bak där det även finns fyra lastöglor.

I hygienutrymmet noterar vi skåp och fack som sväljer en mängd pryttlar. Duschmöjlighet? Det bockas också av. Öppningsbart fönster och ett litet takfönster ombesörjer i sin tur ventilation.

Inredningen känns en smula blygsam, men det går att råda bot för med enkla medel. Ibland kan det räcka med några färgglada kuddar. För pengar att piffa till och skapa en personlig prägel lär det finns över om du väljer en Roadcar R540.

Roadcar R540: För en rimlig peng
Hyfsat med lastkapacitet även med sängen i ”sovläge”.
Roadcar R540: För en rimlig peng
Rulla till toppen