Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Bilen är framkörd och nycklarna sitter i. Sätter mig bakom ratten. Förutfattade tankar inför mötet med den kompakta husbilen som bara kostar 600 000 kronor? Jajamensan!
Priset är så att säga både glädjande och samtidigt lite skrämmande. Kan något så här "billigt" verkligen vara bra? Vi har emellertid inte med någon duvunge att göra, ty Roadcar tillhör samma koncern som Pössl, Carado och Globecar.
Låter den lilla plåtisen (bara 540 centimeter lång) först rulla på den hormonstinna motorvägen.
Fortsätter vidare på slingriga landsvägar och avslutar sedan provkörningen med att utmana R540 i de centrala områdena av smedstaden. Tanken att det skulle bli en stötig tur, på grund av den korta hjulbasen (endast 3,45 meter), kommer omgående på skam. Resan flyter nämligen på utan några som helst bekymmer.
Egentligen borde vi kanske ha förstått detta. Citroën, som grundades redan 1919, har traditionellt tagit fram såväl egensinniga som tekniskt mycket avancerade bilar, och varför skulle nyttofordonet Jumper vara ett undantag?
Den portion med gnissel och gnekande som vi hade förväntat oss (återigen är det låga priset där och spökar) finns bara i våra tankar. Den här plåtisen är nämligen bra mycket tystare än många andra fordon som Husvagn & Camping har testat under årens lopp.
Det enda negativa ska väl vara att här får du återigen använda växelspak och kopplingspedal. Fast har man kört bil under 40 år, och de allra flesta kanske med manuell växellåda, sitter det så att säga i ryggmärgen. Med handen på hjärtat tänker vi inte ens på att växlandet sker för egen maskin.
Samtidigt är vi fullt medvetna om att många husbilsresenärer inte kan tänka sig något annat än automat. Hur som helst blev vi glatt överraskade av husbilens färdigheter i vägronden.
Kliver sedan in och synar det interiöra. Här blir det uppenbart att R540 inte kommer att vinna några designpriser. Det ser den stora, kantiga möbelmodulen till (läs hygienutrymmet i fordonets mitt).
I övrigt finns det inte mycket att klanka ned på. Passar på att googla fram nyregistreringsstatistiken från januari till september 2022 via HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund). Får mer eller mindre en chock när resultatet kommer upp på skärmen. Det står nämligen noll i kolumnen över sålda enheter.
Är orsaken att Roadcar inte är i närheten av att vara en statussymbol? Något som brukar vara viktigt för många människor i välfärdens Sverige.
Innan vi lämnar tillbaka fordonet tittar vi till några detaljer.
Sittgruppen är det inte mycket att orda om. Svankstödet i soffan kunde vara bättre, så skönast är att ha ändalykten i de vridbara hyttstolarna. Ett plus ger vi till läslampan som löper på skena.
Kompressorkylskåpet är placerat vid entréöppningen (se bild) vilket gör det mindre trångt intill köksbänken. Nästan 1 000 kilo lastvikt är bra. Troligtvis hamnar de flesta tunga grejerna under sängen allra längst bak där det även finns fyra lastöglor.
I hygienutrymmet noterar vi skåp och fack som sväljer en mängd pryttlar. Duschmöjlighet? Det bockas också av. Öppningsbart fönster och ett litet takfönster ombesörjer i sin tur ventilation.
Inredningen känns en smula blygsam, men det går att råda bot för med enkla medel. Ibland kan det räcka med några färgglada kuddar. För pengar att piffa till och skapa en personlig prägel lär det finns över om du väljer en Roadcar R540.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Tysk ingenjörskonst när den är som allra bäst. Denna gång tog vi oss an en Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.