Elegant och sofistikerat – utan att det blir för mycket av det ena eller det andra.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Veckorna innan Adrias nya flaggskepp Supersonic skulle lanseras var det en hel del hemlighetsmakeri. De första bilderna avslöjade inte så mycket mer än ett skynke som täckte färg och form. Att något utöver det vanliga var i antågande förstod vi dock.
När det äntligen var dags för releaseparty och själva avtäckandet vallfärdade inbjudna journalister och fotografer till Slovenien, och det med all rätt. Supersonic må betyda "högre än ljudets hastighet". Vi skulle vilja säga crème de la crème, för inom husbilar är det här det lyxigaste och det bästa som Adria någonsin har byggt i kombinationen design, innovation och prestanda.
De nämner själva att de har inspirerats av det senaste inom yacht-, hem- och fordonsdesign. Med facit i hand – jösses vad de har hittat rätt!
Att den lyxiga husbilen är byggd på Mercedes förvånar knappast någon. Ska det vara premium, ja då ska man väl löpa hela linan ut och inte bortse från körupplevelsen.
Deras hypermoderna MBUX-multimediasystem och alla viktiga assistanshjälpmedel talar sitt tydliga språk – det här är bättre än bra.
Även listan på exteriöra godsaker kan göras lång. Vad sägs om bred bodelsdörr med dolda gångjärn, backspeglar med vidvinkel, LED-dimljus med statisk kurvljusfunktion, central servicebox där alla anslutningar är samlade på ett och samma ställe, tekniskt dubbelgolv, elektroniskt avloppssystem för färsk- och spillvatten samt en pampig, lutande bakstam som inkluderar vindavvisare, backkamera och HELLA multifunktionsljus? Och då har vi bara nämnt ett axplock.
Vi passar även på att tillägga: garaget är utrustat med lastöglor, 230-uttag, belysning, element, utedusch, fack och förvaringslåda.
I avdelningen för nattbruk gäller ställbar huvudände vid singelbäddarna samt bäddbreddningsfunktion.
Hur är då upplevelsen inomhus? Eftersom komfort och funktionalitet går hand i hand med varandra blir svaret på frågan – sagolikt bra.
Ta bara "serveringsbordet" vid passagerarsätet som ett av många exempel där Adrias ingenjörer har tänkt utanför boxen. Vi slår oss ned i sittgruppen och njuter femstjärnigt. Skinnklädseln går att beställa i tre olika kulörer. Taksängen ovanför oss är så elegant integrerad med övrig inredning att man inte tänker på att det är en nedfällbar bäddplats (som har tallriksfjädrar).
I dess underrede noterar vi högtalare och läsbelysning. Den sistnämnda löper på skena. Köksavdelningen är både hemtrevlig och synnerligen användarvänlig med plus i kanten för kylskåp som öppnas från båda håll, gasolgrill, stor arbetsyta, modern vattenblandare samt eleganta, välvda överskåp med ljuvlig stängningsfunktion som pricken över i:et.
Vi hajar till i avdelningen för det sanitära. Bakväggen i duschkabinen är nämligen svart som synden. Läckert om ni frågar mig, men det är givetvis en smaksak. Udda är det hur som helst. Inne på toa är handfatet utanpåliggande.
I avdelningen för nattbruk noterar vi bäddbreddningsfunktion. Likaså två utdragbara lådor under den ena sängen och garderob under den andra. Plats för diverse pryttlar finns även i två av de tre trappstegen som leder till bäddarna.
Separat dusch med Alde Shower Tower, väggvärme och duschstång. HÖGER: Trevlig och lite unik detalj som kan fällas fram intill passagerarstolen.
En detalj som ger ett mjukt och sobert intryck är ramarna runt fönstren, de är nämligen tyg-inklädda. Och på tal om mjukt. Mattan, som löper hela vägen från för till akter i fordonet, bidrar också till god ljudisolering. Det gillar vi skarpt.
Det går naturligtvis att skriva en hel bok om Supersonic. Husvagn & Camping rekommenderar emellertid att ni tar er till närmaste återförsäljare för att själva kunna se, känna, klämma och kanske provköra. Troligtvis kommer även ni att bli bländade av dess dynamiska stil. Men smakar det så kostar det.
Närmare två miljoner kronor är en hög summa.
Till sist: Det finns även tre syskon om inte den provkörda modellens planlösning passar. 780 DC har queenbed och face-to-face medan 890 LL (höga långbäddar) och 890 LC (queenbed) är treaxlade baddare med en totalvikt på 5 500 kg.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.