Även om sängen är i ”sovläge” finns det plats för en mängd packning.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Bostadinredda skåpbilar. I var mans mun plåtisar. Ibland mäter de 540 centimeter, men oftast stannar måttbandet på antingen 599 eller 636 centimeter.
Sedan finns det alltid undantag, likt vårt testobjekt som vi lånar av Dags Husvagns-center i Norrköping. Där stannar mätinstrumentet först på 684 centimeter. Alltså inte så långt ifrån en normalstor husbil, fast i jämförelse med dem skiljer det en hel del när det gäller bredden.
Som basfordon har vi i de allra flesta fall med en Fiat Ducato att göra. Eller rättare sagt hade. Under pandemiåren har hela husbilsindustrin vänts upp och ned så inga regler utan undantag här heller.
Det är en riktig baddare för att vara en plåtis. Måttbandet stannar faktiskt bara 16 centimeter från sju meter.
Emblemet på grillen tillhör emellertid varken Peugeut Boxer, Ford Transit, Citroën Jumper eller Mercedes Sprinter, utan lejonet avslöjar att vi har med en MAN TGE att göra. De byggs av Volkswagen i deras fabrik tillsammans med VW Crafter som de delar många detaljer och komponenter med.
Vi bör samtidigt informera er om att det är en 2022-modell vi har tagit i besittning. Hade det varit en 2023:a då hade inte prislappen stannat förrän på 1 080 000 kronor! Och undertecknad som tyckte att en mille för en plåtis var gott och väl tillräckligt.
Det är minst sagt manligt under huven. I och för sig är vårt testobjekt uppgraderat till 177 kusar och en åttastegad automat (det finns även en sexstegad), men det är inget som vi ber om ursäkt för under testtillfället.
Hygienutrymmet när det fungerar som toalett... och (till höger) när handfatsväggen vrids träder duschen fram.
Det gör vi inte för den sköna luftfjädringen (tvåkrets) eller assistanssystemet heller. När det gäller det sistnämnda ingår nödbroms- och sidvindsassistans, fartbegränsare, ESP, ABS, Hill Holder samt regn- och ljussensorer i grundutrustningen. Har ni aldrig tagit plats bakom ratten på en MAN?
Husvagn & Camping rekommenderar mer än gärna att ni provsitter eller ännu hellre provkör. Få om ens någon brukar ha något negativt att säga. Men vi vill passa på att utfärda en varning – det är i viss mån beroendeframkallande.
Skinnklädsel i sittgruppen, inte illa! Lägg till god belysning i samma avdelning. Framför allt blir vi lite imponerade av lösningen där hela underredet i överskåpet är en enda stor belysningsramp. Synnerligen udda och samtidigt praktiskt. Svanhalsbelysning och taklampa noterar vi också plus ett stort takfönster.
Eftersom vi har med en stor plåtis att göra finns det utrymme att ha kylskåpet i ståhöjd, vilket vi gillar. Fordonets längd blir också påtaglig när vi tittar till hygienutrymmet.
Här fyller det den svängbara handfatsväggen en god funktion då du snabbt som ögat kan trolla fram en duschplats. I detta utrymme har både takventil och fönster applicerats för att ombesörja ventilationen.
Sängen bak har höjningsfunktion (tillval). Något som gör i- och urlastning plättlätt. Elcentralen är placerad under den ena sängdelen, medan värmepannan finns under den bältade soffan.
Att det är en modern plåtis märks tydligt då den är utrustad med magnetsystemet silwy ready och på antalet USB-laddningsuttag som vi räknar till fem. Två i hytten, övriga tre är integrerade i svanhalsbelysningens armatur.
Så vad blir då slutpläderingen? Hela fordonet andas kvalitet och känns som en på miljonen – därefter tycks också priset vara satt.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.