Sobert och elegant samt med en sittkomfort som få husvagnstillverkare kan konkurrera med.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
I stora delar av Europa är Tabbert hyllade som top-of-the-line och det med all rätt. I Sverige har de emellertid ett fasligt sjå att nå samma framgång trots sin status. Något som märks klart och tydligt i registreringsstatistiken. Ty där har den tyska husvagnstillverkaren fört en undanskymd tillvaro i åratal.
Det är som vi tidigare nämnde en baddare till Puccini som vi tittar till hos Knaus City i Kållered. En serie som för övrigt är uppkallad efter den italienska kompositören Giacomo Puccini (1858–1924) som mest blev känd för sina hyllade operetter La Bohème och Tosca.
Vi inleder inspektionen längst bak där kidsen har sitt krypin. Säger inte att jag rynkar på näsan. Men min första tanke är – varför finns det inga fönster? Kikar på planlösningen (se faktaruta). Vänta nu, det är något som inte stämmer. På bilden visas ett stort hygienutrymme och en separat duschkabin. Märkligt.
Slår en signal till importören Bergholm. De förklarar för mig att tillvalet Family Pack betyder att en ombyggnation av vagnen har skett i dess bakre del. Då går det upp ett ljus. Aha, där har vi förklaring till noll fönster.
Vi stryker därmed ett streck över stort hygienutrymme och skriver istället dit barnkammaravdelning. Sedan är det bara att hålla tummarna att de allra yngsta inte är det minsta mörkrädda.
Det bör även tilläggas att ovan nämnda förvandling kostar 66 400 kronor. Men vad gör man inte för sin avkomma.
Family Pack heter lösningen då våningssäng ersätter ett stort hygienutrymme. HÖGER: Ett litet toalettutrymme är dock kvar i vagnens akterparti.
Gör en rockad och intar soffan längst fram i vagnen. Om barnkammardelen inte blev den förväntade fullträffen visar å andra sidan sittgruppen upp något som närmast kan beskrivas som femstjärnigt. Vilken komfort – herre min skapare! Framför allt är det de utanpåliggande ryggdynorna i hörnen som bidrar till att njutningen blir något utöver det vanliga.
Slänger samtidigt ett getöga på avdelningens överskåp. Kikar både en och två gånger. Är de inte i minsta laget eller är det bara en synvilla? Öppnar en lucka och upptäcker då att den brunfärgade, nedre delen inte bara är en utseendemässig detalj, den tillhör luckan och hänger med när man öppnar den. Så ingen ko på isen, utrymmena är normalstora.
Kökets domäner spelar i samma lyxiga liga som soffan. Även här tar vi överskåpsluckorna som ett exempel. Där sitter inte bara två eller tre kraftiga gångjärn – utan fyra. Vi bockar också av bekvämligheter som köksfläkt, kryddhylla, bra arbetsutrymme, gasolgrill med grillfunktion samt en stor kyl/frys vars dörrar kan öppnas från båda håll.
Hög standard i köksavdelningen. HÖGER: Kanske inte marknadens vackraste möbelmodul, dock användarvänlig.
Möbelmodulen mitt emot köket är praktisk och bjuder på en reslig garderob, linneförråd, utdragbart vitrinskåp samt ytterligare skåp respektive låda för diverse pryttlar.
Passagen vid den franska sängen (som är utrustad med WaterGEL-bäddmadrass) är väl tilltagen och det ger hela sovrummet en skön och luftig inramning som definitivt inte ska underskattas. Vattenburen värme och ett specialframtaget komforttak med utsökta ljud- och isoleringsvärden är andra ting som höjer komfortnivån inte bara ett snäpp, utan två.
Ska vi klanka ned på något så är det på priset. Visst, kvalitet kostar. Men trekvartsmiljon för en husvagn – vart är vi på väg?
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.