CaraCito 470 EU är en okomplicerad vagn med en attraktiv prislapp.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Den helelektriska serien Weinsberg CaraCito finns i fem tappningar. Storleksmässigt pratar vi från minstingen 390 QD till barnkammarvagnen 500 QDK som är störst.
Vi har dock valt att kika på deras enda vagn som är byggd med utförandet singelbäddar som är omåttligt populärt på den svenska marknaden. Det bör understrykas att det är en 2022-modell som vi tittar närmare på hos Backamo Husvagnscenter i Ljungskile.
Utseendemässigt ser vår 470 EU likadan ut som 2023:an, men det skiljer ganska precis 15 000 kronor i pris. Den luckan täpper emellertid vårt testobjekt till via välbehövlig extrautrustning som vi snart ska komma till.
Första gången Husvagn & Camping stiftade bekantskap med CaraCito 470 EU var på en mässa för ganska precis ett år sedan. Vi ställde frågan till tillverkaren om utställningsfordonet var en prototyp eller en serieproducerad vagn?
Till svar fick vi det sistnämnda, och det gjorde oss en smula förbryllade. Ty det fanns inga läslampor och dessutom bara ett fönster vid sittgruppen (ett sidofönster). Skuggpartierna blev tydliga och det var inget som mina gamla, trötta ögon gillade. Lämnade ekipaget lite halvbesviken.
Men skam den som ger sig. Nyligen upptäckte vi att det stod en extrautrustad 470 EU hos Backamo Husvagnscenter – och det med komponenterna som vi tidigare saknade (extramonterade fönster vid sittgruppen samt integrerad punktbelysning i överskåpens underrede). Tackar och bockar!
Med dessa tillval blir plötsligt vagnen högintressant. Och ja, det går även att få ett fönster applicerat allra längst fram i vagnen. Storleken på rutan är 100 x 62,4 centimeter (se bilden) och den kostar 5 200 kronor.
Då serien CaraCito är extremt prispressad blir helheten tämligen okomplicerad. Vagnarna är så pass nerskalade att de bara innehåller det allra viktigaste och nödvändigaste.
Till ert förfogande får ni emellertid en ungdomlig, plånboksvänlig vagn som enbart drivs med el och där luftkonditionering och uppvärmning sköts via en fjärrkontroll. Japp, ni läste rätt. Det är en gasolfri husvagn. Visst, det finns en gasolkoffert, med inga tuber.
Med undantag för rangeringsklossar och stödbensvev är det tomt i utrymmet intill dragstången. Måhända plats för några oömma grejer? Visst, men tänk då på att eventuell packning kan komma att påverka kultrycket.
Om vi återgår till "enbart el" innebär det att köket har utrustats med såväl kompressorkyl som induktionshäll. En lite spännande detalj som sticker ut är köksbänkens och soffbordets spräckliga utseende. Rent ut sagt fräckt om ni frågar mig och allt annat än konservativt.
Vi letar vidare bland intressanta element med koppling till användarvänlighet. Sittkomforten är faktiskt riktigt bra och det är hårt stoppade dynor som gäller. Under de båda soffdelarna är det tomt och det är också enkelt att komma åt eventuell nedstoppad packning.
I kvartetten överskåp noterar vi luftspalter, medan distansskivor saknas. De två takfönstren är praktiskt placerade i avdelningarna där man spenderar mest tid, det vill säga vid sittgruppen och sängarna. Nedanför de sistnämnda får du plats med de allra mest skrymmande persedlarna. På undersidan av den ena bädden finns det ingenting, under den andra får packningen dela utrymme med batteri och vattentank.
Den sanitära avdelningen då? Jo, den är liten och behändig och utrustad med toalettrulleshållare, krokar, skåp, förvaringsfack, spegel samt takventil.
Avslutningsvis: Är CaraCito 470 EU rent av en elektrisk vagn som passar en likasinnad elbil? Tja, varför inte. Totalvikten ligger på låga 1 200 kg och priset kan få matcha.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.