Elmia: Lyxlirare och prispressare

Publicerad: 2007-10-22   Uppdaterad: 2023-04-18

Bland husbilarna på årets husvagns- och husbilsmässa på Elmia fanns många nyheter som både lockade och tjusade. Husbilar med riktigt feta prislappar men också de för lite tunnare plånböcker.

I Forsbergs monter stod en Concorde med en prislapp på över 2,3 miljoner. I
Carados monter, så långt bort från Forsbergs monter som det bara gick, stod
en husbil för 373 tusenlappar. Det är ungefär två miljoner myrsteg mellan
bilarna och lika många kronor.

Just husbilsförsäljningen stävar mot allt högre försäljningssiffror.
Branschen redovisar en ökningstakt hittills i år på cirka 28 procent. Det är
siffror som fått importörer och säljare att le hela vägen till banken.
Optimistiska prognoser talar om cirka 4 000 husbilar köpta vid årets slut.

Det var inte så många riktigt heta nyheter på mässan i år. 2007 kan i viss
mån betraktas som ett mellanår då leveranserna av de nya chassierna från
såväl Fiat som Mercedes och Ford varit trögare än förväntat.

Lagom är mest
Stora och små, dyra och billiga bilar i all
ära, men fortfarande är det i mellanprisklassen det största antalet köpare
finns. Därför fanns det nästan i varje monter husbilar om dryga sex meters
längd och med priser som ligger runt 550 000 – 650 000 kronor.

Den stora skillnaden jämfört med förra året är att de nu finns i fler
varianter och byggs av fler. Vi hittar bilar med tvärbäddar och ett
yttermått på under sex meter och något längre bilar med långbäddar, både
dubbelsäng och separata sängar. Elmia: Lyxlirare och prispressare
Uppstickare
fanns det också. Med det avses märken som är relativt nya på marknaden, till
exempel Dream från Italien som började bygga husbilar för två år sedan.
Dream har en byggmetod där det injektionsgjutna glasfibertaket görs i fem
moduler och därefter svetslimmas samman till rätt längd.

Det var gott om prispressare, bilar som Mooveo från Pilote och Sunlight från
Dethleffs, Carado som distribueras av Hymer liksom Action från Solifer.

De är så kallade inropare, bilar vars prislappar gör dem tillgängliga för en
större skara är de priser som begärs för välutrustade ”åretruntbilar” från
nordiska och väletablerade europeiska tillverkare.

Elmia: Lyxlirare och prispressare

Strategin
med inroparna är byggd på hoppet att när köparna om något eller några år
anser det vara dags att byta husbil, då skall de välja en annan lite dyrare
och exklusivare bil – från samma tillverkare.

Ett exempel på att de från de etablerade märkena inte vill lämna
förstagångsköparna eller prova-på-marknaden helt åt de nya uppstickarna är
Adriatic som visade sin Nya Coral Compact.

Bilen går att få för modesta 451 000 kronor, men den bil som visades på
mässan hade med viss extrautrustning skrämts upp i respektingivande 566 000
kronor. Bilens begränsade yttermått gör den smidig att hantera och
läderklädseln och garaget gör den exklusiv.

Lockar med låga priser
Lockade av ett, för biltypen,
toklågt pris kastade vi oss in i en helintegrerad bil från Moovéo. Vi fick
veta att det uppseendeväckande priset har de lyckats åstadkomma tack vare
synergieffekter och byggteknik. Synergivinsterna uppnås genom att
Pilotegruppen, som bland annat innefattar Dethleffs, Frankia och sedan tre
år även Mooveo, köper in ett stort antal chassier och andra komponenter, som
de därmed får ”mängdrabatt” på. Elmia: Lyxlirare och prispressare
De
har heller inte kostat på bilen några ”nyheter”, utan håller sig till en
basal nivå på utrustningslistan.

Elmia: Lyxlirare och prispressare

Här finns varken belysta vitrinskåp eller vita lädersoffor.

Men
utan att tumma på kvaliteten, är de noga med att framhålla. Inredningen och
funktionaliteten verkar helt okej, men det är också så långt ifrån
publikfrieri man kan komma i en husbil.

Bilen har rullat på hemmamarknaden i tre år och tillverkningen har ökat från
450 bilar första året till cirka 1000 bilar det andra. Målet för 2008 är 2
000 bilar.

Exklusivt från inhemsk byggare
Bland de klassiska
åretruntbilarna som visades på mässan fanns bland andra Nordic. Kärnvärden
här är vinterduglighet och kundanpassning. De bygger på Fiat och
Mercedeschassier, alltså fram- eller bakhjulsdrift. Elmia: Lyxlirare och prispressare

På senare tid har Nordic tillverkare lagt ner mycket möda på den utvändiga designen

Företaget
levererar sammanlagt nio olika modeller, från 6,50 till 7,55 meters
totallängd. Antalet bäddar varierar från två till fem beroende på
planlösning och om det är alkovbil eller delintegrerad. Här är värmeväxlare,
golvvärme och vattensystem i uppvärmda utrymmen självklarheter.

Elmia: Lyxlirare och prispressare

Med ett par enkla handgrepp förvandlas sängen till en bäddbar soffa.

På insidan filar de vidare med ständiga småförbättringar och Nordic 600
känns både funktionellt trivsam och elegant. Finputsat är bäddarna bak, som
med ett enkelt handgrepp förvandlas till två längsgående soffor.

Kännetecknande för alla Nordicbilar är att du med skjutdörrar kan skärma av
förarhytten helt. Skjutdörrarna isolerar såväl mot sommarhetta som mot
vinterkyla, enligt Stefan och Ove Andersson och Per Grödevik, som driver
företaget tillsammans.

Faceliftad 50-åring
Hymer är ett märke känt för fina
husbilar. Hymergruppen är en av få tillverkare som har krocktestar sina
husbilar. Lärdomarna därifrån har föranlett en ständigt pågående
säkerhetsutveckling på bilarna och de jämför gärna sina husbilar med
Mercedes.

Det fina i kråksången är att det svenska återförsäljarnätet för Hymer har en
ambitionsnivå att ge sina kunder lika god – om inte bättre- service som
Mercedesägarna kan förvänta sig. Därför har anläggningarna auktorisation på
hela bilen, inte bara på bodelen.

Skall en Hymerbil repareras eller servas görs jobbet där bilen köptes. Ett
förtroendeskapande förhållande som också gett Hymer stora
försäljningsframgångar i Sverige. Elmia: Lyxlirare och prispressare

Hymer Exsis I bygger på Ford Transit men har som helintegrerad modell mycket tydliga Hymerdrag.

I
montern visade Hymer upp ett stort antal bilar och längst fram stod, den för
några år sedan introducerade, Exsis. Men nu hade den ny kostym och blivit
omdöpt till Exsis I. Det är en kompakt bil, byggd på Ford. Men bilen har
definitivt den utstrålning som präglar de större bilarna från Hymer. Detta
förstärks av den i fronten nedsänkbara bädden. Planlösningarna i Exsis I
återfinns också i Hymer Van som är delintegrerad. Hymer fyller i år 50 år
som husvagns- och husbilsbyggare.

Snitsiga bilar till lockande priser
Sharky heter ett
lågprismärke från Italien som ingår i SEA-gruppen. På mässan visade de upp
bilar med lockande priser och utseende. Den minsta bilen de tar in till
Sverige är 5,86 meter lång och har fem bäddar. Den största heter Sharky M11
och mäter 720 centimeter. Den har separata långbäddar och en vinkelsoffa i
dinetten. Elmia: Lyxlirare och prispressare

Elmia: Lyxlirare och prispressare

Trots riktigt proper inredning hamnar prislappen på en hyfsad nivå.

Utrustningslistan
är diger, med bland annat 117 liters kyl, myggnätskassetter på alla fönster,
separat duschkabin och utvändiga lastluckor. Men priset drar ändå inte iväg
till de nivåer vi snart börjar bli vana vid.

Modesta 509 000 kronor för den dyraste och största Sharkybilen och 389 000
för den minsta. Att stötfångarna inte är lackerade i bilens färg är ett sätt
att hålla kostnaden nere. Alla bilar har samma klädsel, liksom vämepanna,
Truma 4002.

Om den gör succé här i landet återstår att se, men den förefaller vid ett
första intryck vara väl värd en närmare bekantskap. Husbilen finns för
närvarande hos fem återförsäljare men ambitionen är att den snart skall
finnas på fler ställen.

Elegant och välutrustad
Bürstner husbilar presenterades i
en stor monter där Östgöta Camping var värdar. I blickfånget stod en av
märkets förmodade storsäljare, I 725 Aviano. Det är en helintegrerad husbil
på cirka 7,5 meter med en imponerande standardutrustning. Elmia: Lyxlirare och prispressare

Elmia: Lyxlirare och prispressare

Bilen
är framtagen för det lite kräsna paret som vill bo rymligt och samtidigt
vill omge sig med en viss elegans.

Sovrummet har en så kallad ”queensbed”, det vill säga en
mittplacerad dubbelsäng med fritt golvutrymme på bägge sidor. Separat
duschkabin, 150 liters kyl, påkostad klädsel och en hel del annat gör det
lätt att trivas ombord.

Priset är trots allt detta inte avskräckande. Bürstner är stora i
sammanhanget och kan verkligen utnyttja stordriftens fördelar så att det
kommer köparna tillgodo, inte minst märks det på prislappen. I 725 Aviano
kostar från 714 000 och då har den en mycket hög utrustningsnivå och finish.

Bavaria plöjer i mittfåran
Bavaria ingår i franska
Pilotegruppen och bygger ett antal husbilar i flera prisklasser och
storlekar. På mässan hittade vi Bavaria I 71. Det är en helintegrerad husbil
med en totallängd på 7,10 meter. Elmia: Lyxlirare och prispressare

Med stora lastutrymmen och AL-KO bredspårigt chassi har Bavaria kört in på den svenska marknaden och parkerat mitt i folkhemmet.

Elmia: Lyxlirare och prispressare

Den
har fyra bäddar, vinkelkök, separat duschkabin mittemot det expanderbara
toalettrummet, dubbelgolv, AL-KO-chassi, 130 hästars

Fiatdiesel och sexväxlad låda. Importören, AG Motor, är ny för märket och
berättar att bilen finns i 12 olika integrerade modeller – sex på singelaxel
och sex på tandemaxel. Priset på den visade bilen är cirka 675 000 kronor
med vissa tillval.

Det har de fastställt genom att lägga interiörens nivå på mellannivå. Det är
snyggt, praktiskt och generöst, men inte med det absolut senaste. Det är i
stället förbehållet de dyrare modellerna i Pilotegruppens modellflora. En
bil där priset hålls nere genom stordriftens fördelar.

Sailer seglar vidare – utan gasol
Rimor är ett Italienskt märke
och på mässan visade de bland annat Sailer, med ”queensbed”,
separat dusch och en del andra nya detaljer som till exempel skylight, ett
stort takfönster, och en ny säkerhetsdörr. Interiören är mycket tilltalande. Elmia: Lyxlirare och prispressare

Sailer bygger på Fiat och har trots sin elegans och förföriskt läckra yttre en ganska modest prislapp.

Den
stora bädden baktill i bilens sovrum har inte lämnat något överdåd av plats
för sittgruppen som erbjuder sittrum för fyra, två i framstolarna och en i
vardera sidosoffan.

Bilen har stort kylskåp med separat frys, vinkelkök. På mässan i Düsseldorf
i våras visade de upp en helt gasolfri bil.

Ny drömtillverkare
Dream ingår precis som Sharky och
McLouis i den italienska SEA-gruppen. Det är, som nämnts ovan, en ganska ny
tillverkare som satsat hårt på ytan. Elmia: Lyxlirare och prispressare
Metoden
med det gjutna glasfiberskalet, monoshell, ger en mycket hård och
motståndskraftig yta som skall stå emot både hagelstormar och annat.

Elmia: Lyxlirare och prispressare

Bilen är tjusig såväl utanpå som inuti

Bilen
är tjusig såväl utanpå som inuti och en detaljgranskning ger mersmak. De har
tagit fram en ny metod för snickeriernas ytbehandling och de kan erbjuda
modernt kantigt svängda luckor i massivt trä, hållbart och elegant.

Glädjen över den nya trämetodens möjligheter har gjort hela inredningen lite
kantig och klossig men det är precis som det skall vara enligt modern
design. Bilen finns med 130 eller 160 hk, i det sistnämnda fallet kostar den
från 619 000 kronor.

Påkostae lösningar
LMC , Lord Münsterland Caravan,
visade upp flera fina bilar. Nya för i år var bland andra Liberty Basic Van
och den finns i två längder och varianter. Den ena, Van 574 G är 6,19 meter
lång och har tvärbädd bak. Den andra varianten Van 654 G är 6,84 lång och
har långbäddar. Bägge säljs för under 500 000 kronor och är baserade på
Ford. Elmia: Lyxlirare och prispressare

Vi förknippar inte LMC med instegspriser, tvärtom, och bilarna såg ut
att kosta mer. Vi kikade också in i deras lite mer exklusiva bilar. Det är
fint så det förslår. Påkostade lösningar med bland annat vattenburen
golvvärme, vinkelkök och ny ”osynlig” kylskåpsventilation.

Av: Torbjörn Stålenhag

Elmia: Lyxlirare och prispressare
Elmia: Lyxlirare och prispressare
Elmia: Lyxlirare och prispressare

Elmia: Lyxlirare och prispressare
Elmia: Lyxlirare och prispressare
Elmia: Lyxlirare och prispressare
Elmia: Lyxlirare och prispressare
Elmia: Lyxlirare och prispressare
Elmia: Lyxlirare och prispressare
Elmia: Lyxlirare och prispressare
Elmia: Lyxlirare och prispressare

Rulla till toppen