Världspremiär!

Publicerad: 2007-10-22   Uppdaterad: 2023-04-18

Catwalk heter scenen som normalt fylls av vackra fotomodeller i klädkollektioner. På den numera nedlagda flygplatsen La Bouchet i Paris, är det istället en ny bilmodell som visas på catwalken - Citroen C5. Den har fått en helt ny form och den visas i kombi- och sedanversion.

Modellen C5 har hängt med ett tag nu, och utan att vara kaxig och omdömeslös törs jag påstå att den bilens design inte var 100 procent lyckad. Det är däremot den nya. Den rullar in på scenen med rockmusik dånande ur högtalarna och rökpelare skjutandes upp från scengolvet, som den värsta rockstjärna. Och visst har de väl rätt att slå sig för bröstet för sällan har väl en ny bilmodell från Citroën varit så ”bred” i designen. Världspremiär!
Här finns likheter med såväl VW Passat som BMWs och Audis formspråk. Sedd ur alla vinklar och perspektiv är bilens form lyckad, i synnerhet när det gäller kombiversionen. Sedanvarianten känns en aning framtung med ganska långt överhäng i nosen och snabbt avrundad taklinje baktill. Här känner jag igen ritstiftet som formade den mycket exklusiva Citroen C6, som för övrigt används av landets president vid formella uppdrag. Världspremiär!
Den konvexa bakrutan ger den relativt korta luckan på sedanmodellen en oväntat generös öppning, och därmed bra åtkomst till bagageutrymmet. I baksätet sitter du bra men den avrundade nerdragna taklinjen tillåter inga jättar i baksätet.

Förarmiljön är ordentligt bearbetad och såväl design som materialval är noga utprovat för att ge den rätta exklusiva känslan. Citroen har lyckats gott, betyg MVG skulle jag vilja påstå. Men med den här bilen har C5 lämnat de puritanska Citroënisterna och i stället ropar man ”hej” till den breda massan av bilköpare i övre medelklassen.

För att inte helt lämna sitt ursprung och tappa sitt kärnvärde finns bilen att få med den gashydrauliska fjädringen som gjort märket berömt och säreget, men de räknar med att sälja minst lika många med konventionell fjädring.

Summa summarum har vi fått vara med när Citroën slog ner sin vattendelare i floden och lade upp färdriktningen mot framtiden. Konventionella modeller som tilltalar bredare grupper, det är i den övre mellanklassen Citroën vill vara med sin nya C5.

Det återstår att se hur de lyckas med den strategin, men bilen är läcker. Nya C5 kommer till Sverige under försommaren 2008 och den kommer att finnas med inte mindre än åtta olika motorer. Fyra dieslar och fyra bensinmotorer, varav en, BioFlex körs på E85, etanol.

Prisbilden är inte klar än men vi kan nog räkna med att den blir bra mycket dyrare än den utgående modellen. Bygger man en bil som jämförs med om inte premiumbilar så i alla fall modeller från de finare familjerna, så kostar det. Utrustning, säkerhet, prestanda och miljöanpassning drar upp priset och C5 har en hel del av den varan.

Mycket möda har lagts ner på komforten, och ljudisoleringen innebär bland annat laminerade sidorutor och dubbla tätningslister i dörrarna. ESP och antispinn ASR är standard på alla varianterna liksom farthållare och hastighetsbegränsare, men tillvalslistan är lika lång som trafikköerna i Paris den 18 oktober 2007, då en transportarbetarstrejk just brutit ut…

Världspremiär!

Av: Torbjörn Stålenhag

Världspremiär!
Världspremiär!
Världspremiär!

Världspremiär!

Rulla till toppen