SCR klassar campingar på nytt sätt

Publicerad: 2007-10-25   Uppdaterad: 2010-06-18

Vad är det som avgör hur många stjärnor en SCR-camping får? Det är en fråga som är ständigt lika het. Förändringar i systemet är inte gjorda i en handvändning, först i 2009 års katalog presenteras resultatet.

Sveriges Camping- & Stugföretagares Riksorganisation, SCR, kommer att förändra klassificeringssystemet för sina medlemsplatser. En särskild arbetsgrupp inom SCR har lagt fram ett förslag som varit ute på remiss hos medlemmarna. Nu väntar styrelsens ställningstagande efter genomgång av remissvaren.

Hur många stjärnor skall en camping ha och vad är det som skall ligga till grund för det antal man blir tilldelad? Ja, frågan har stötts och blötts så länge systemet har funnits. I det nuvarande systemet kan man generellt säga att en campings tekniska resurser satt stor prägel på stjärnstatusen. I det nya förslaget kommer de ”mjuka förtjänsterna” att lyftas fram. I förslaget ligger fem olika delar som skall graderas i fem höjder. Det handlar om sanitär service, miljö/tomter, kommersiell service/reception/butik/restauranger, aktivitetsanläggningar och anordnade aktiviteter.

Grundprincipen är att campingen får poäng på sådant de har, men inte minuspoäng för de de saknar. Men en camping som inte uppfyller grundkraven över huvud taget kan inte klassificeras.

Grundkraven innebär att campingen håller säkerhetsavståndet fyra meter mellan ekipagen, att de har ett godkänt elsystem som besiktigas av fackman varje år, att städning utförs enligt gällande normer och att antalet toaletter och duschar är tillräckligt.

– Det är ett stort arbete som ligger framför oss, säger Håkan Gusteus, projektansvarig på SCR. Först i 2009 års katalog kommer vi att fullt ut se resultatet.

Även det ganska omdebatterade SCR-kortet står inför en förändring, men mer än så får vi på H&C inte veta. Säkert är i alla fall, att både planer och visioner finns om ett gemensamt campingkort.

Av: Catharina Höglund

Rulla till toppen