Husvagnsmässa och camping prisades

Publicerad: 2007-12-13   Uppdaterad: 2023-04-18

Nolia har stärkt sin ställning som svensk husvagnsmässa, och antalet utställda husvagnar och husbilar har blivit fler för varje år.

Mässan går växelvis i Umeå och Piteå, och har en bredd från nagellack till skogsmaskiner. Den är landets största besöksmässa, och antalet besökare i år – när mässan gick i Umeå – var nästan 120 000 personer. Störst intresse från besökarna riktades mot fritidssektorn, olika energilösningar, mat och design.

Vid en ceremoni på Hotell Dragonen delades priser ut till årets turistföretagare i umeåregionen. Priser delas ut i tre kategorier: Ume-ko, Ume-kalv och Ume-tjur, vilket är en ny kategori. Vinnare i den nya kategorin, Ume-tjur, årets dragare, blev Nolia. Motiveringen löd bland annat: ”ett företag som lockar tiotusentals besökare till Umeåregionen. Tack vare målmedvetenhet och professionalism har företaget skapat sig ett renommé i hela landet, och flera av deras arrangemang genererar affärer även till andra företag i regionen.”

Årets Ume-kalv samt årets nykomling blev AC30, Angsjöns Camping & Konferens i Bjurholm. Motiveringen löd bland annat: ”En entusiastisk företagare som med aldrig sinande energi, glöd och nyfikenhet utvecklat företaget till ett långsiktigt hållbart helhetskoncept där kvalitet, samverkan och mångfald lockar återkommande gäster från när och fjärran.

”Till årets företag i kategorin Ume-ko, samt årets turistföretagare, utsågs Umedalen Skulptur. Motiveringen: ”Ett besöksmål av världsklass som skapar en plats där det internationella kombineras med det svenska och där design och kvalitet möjliggör upplevelser året om. Det goda värdskapet och genuina engagemanget genomsyrar verksamheten och bidrar till att skapa en av länets största attraktioner.”

Av: Ingela Svenson

Husvagnsmässa och camping prisades
Husvagnsmässa och camping prisades

Rulla till toppen