Med näsa för affärer

Publicerad: 2007-12-18   Uppdaterad: 2010-06-18

Åtta personer som alla kan urskilja "nybilsdoft" från andra dofter säljer sina näsor till Volvo

Dofterna i en modern bil kommer från en olika material, företrädesvis från olika plaster. Dessa i sin tur är sammansatta av en mängd olika ämnen och mindre kemiska beståndsdelar ”läcker”.

Detta ger i sin tur upphov till en mängd olika dofter. Med hjälp av en ”doftpanel” bestående av åtta personer med för ändamålet lämpliga luktorgan ser Volvo till att de dofter som råder i en ny bil uppfattas som just ”nybilsdoft” och ingenting annat.

För att kvalificeras till denna näspanel skall man kunna skilja på god och dålig lukt samt i övrigt dela denna uppfattning med de andra i näspanelen.

”Näsgruppen” utvärderar lukten från olika delar av inredningen på en skala från 1 till 6 där 1 är ”inte märkbart” och 6 är ”outhärdligt”.

För att doften skall godkännas får den inte ha betyget mer än 3 som är ”märkbart men inte obehagligt”

Patrik Libander som är testingenjör och ansvarig för lukttesterna säger så här: Att åka bil skall vara en trevlig upplevelse, också för näsan.

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen