Hastighetsgränser höjs – och sänks

Publicerad: 2008-04-01   Uppdaterad: 2023-04-18

Hastighetsgränserna på Sveriges statliga vägar ska ses över under 2008 och 2009. Ett tiostegssystem införs och hastigheterna ska anpassas efter vägarnas säkerhetsstandard. Det betyder både höjningar och sänkningar.

Cirka 800 mil europavägar och viktiga riksvägar kommer att beröras i den första etappen. Omskyltningen av dessa vägar beräknas ske hösten 2008. Därefter görs översynen på övriga statliga vägar, vilket innebär ytterligare cirka 2000 mil under 2009. Det tiostegssystem som ska införas innebär att dagens hastighetsgränser kompletteras med 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim.

Syftet är att rädda liv. Hastigheten är helt avgörande för konsekvenserna för utgången av en olycka, därför är även kunskap om krockvåld en viktig faktor när förslag till nya hastighetsgränser nu tas fram, skriver Vägverket i ett pressmeddelande. Om alla trafikanter respekterade dagens hastighetsgränser skulle nära 150 liv räddas varje år och samtidigt skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 700 000 ton per år.

Vägverket kommer att föreslå nya hastighetsgränser som ett underlag för politiska beredningsgrupper på länsnivå. Efter synpunkter från beredningsgrupperna skickas förslagen på remiss till berörda parter i respektive län. Detta sker i maj. Därefter beslutar Vägverket om nya hastighetsgränser i månadsskiftet augusti/september i år.

Kommunerna kommer också att ha möjlighet att tillämpa det nya tiostegssystemet inom tätbebyggt område och Vägverket tror att hastighetsbegränsningarna 30, 40 och 60 km/tim kommer att användas flitigare.

Försök med nya hastighetsgränser pågår redan i tolv kommuner och större förändringar i tätorter kan bli aktuellt i höst och under 2009.

Av: Jenny Flodén

Hastighetsgränser höjs - och sänks
Hastighetsgränser höjs - och sänks

Rulla till toppen