Säkrare bilar utan sladd

Publicerad: 2008-05-28   Uppdaterad: 2010-06-18

Europeiska kommissionen föreslår att alla bilar – även husbilar – från och med 2012 skall vara utrustade med elektroniska stabilitetskontrollsystem (ESC). Lastbilar och andra tunga fordon skall dessutom vara utrustade med avancerade nödbromssystem (AEBS) och varningssystem för oavsiktligt filbyte (LDW) från 2013. Samtidigt föreslår kommissionen att man 2012 skall införa krav på lättrullade däck och...

Europeiska kommissionen föreslår att alla bilar – även husbilar – från och med
2012 skall vara utrustade med elektroniska stabilitetskontrollsystem (ESC).

Lastbilar och andra tunga fordon skall dessutom vara utrustade med avancerade
nödbromssystem (AEBS) och varningssystem för oavsiktligt filbyte (LDW) från
2013. Samtidigt föreslår kommissionen att man 2012 skall införa krav på
lättrullade däck och övervakningssystem för däckens lufttryck.

De säkerhetshöjande åtgärderna beräknas rädda cirka 5000 liv per år och när
alla bilar körs på lättrullade däck och dessutom är försedda med
däcktryckövervakning minskas bränsleförbrukningen och därmed belastningen på
miljön med cirka 4 procent.

Genom kommissionens förslag kommer mer än 150 befintliga direktiv ersättas med
en enda förordning som är direkt tillämplig i hela EU.

Enligt forskning som bedrivits av Nederländernas organisation för tillämpad
forskning (TNO) kan bränsleförbrukningen hos personbilar med hjälp av
lättrullade däck respektive lufttryckskontrollsystem minska med 3 respektive
2,5 procent. Om nuvarande bilar hade denna utrustning skulle man minskningen
av koldioxidutsläpp vara cirka 7kg per ton.

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen