Vi kör vidare på slitna däck

Publicerad: 2008-09-24   Uppdaterad: 2010-06-18

Undersökningar gjorda i samband med däckrazzior runt om i landet visade förra året skrämmande siffror. Under september har nya kampanjer genomförts och siffrorna ser i stort sett lika dystra ut i år.

De första resultaten har kommit in från årets däckrazzior som nyligen
genomförts på flera platser i Sverige. Den preliminära statistiken kommer
från 1104 bilar som undersökts i tio olika län under två av kampanjdagarna.

Preliminära resultat 2008 (2007)
* Antal undersökta bilar: 1104 st (3119 st)

* Medelmönsterdjup på det mest slitna däcket: 4 mm (4 mm)

* Minst ett slitet däck (0-3 mm): 32 % (32,5%)

* Minst ett slitet däck och en ovetande förare: 24,9 % (25,9%)

* Minst ett olagligt däck (<1,6 mm): 5,3 % (5,3%)

* Ej kollat lufttryck senaste månaden eller vet ej: 70,0 % (69.1%)

Det går inte att urskilja någon tydlig trend mot att däcken på
Sveriges vägar blir bättre, åtminstone inte utifrån de preliminära
resultaten. Däremot finns det en tendens till en förbättring i det län som
hade sämst resultat vid förra årets mätningar.

Däcken verkar ha blivit tydligt bättre på Gotland och något bättre i
Västerbotten. Däremot finns det indikationer på att däcken har blivit sämre
i Stockholm och i Västra Götaland. Bäst däck i de län där preliminära
resultat samlats in verkar finnas i Örebro län.

– Med kampanj Däckrazzia har vi visat på problemen med att många kör med
slitna däck, är omedvetna om detta och dessutom har dålig koll på
lufttrycket i däcken, säger Ingemar Skogö, generaldirektör, Vägverket.

Däckrazzior genomförs från den 5 till och med den 12 september i år. Kampanjen
är en samverkan mellan Polisen, NTF, Bilprovningen, Däckbranschens
Informationsråd och Vägverket. Syftet är att öka bilisternas kunskap om
mönsterdjupets betydelse för trafiksäkerheten och om lufttryckets betydelse
för miljön, trafiksäkerheten och privatekonomin. Kampanjen startade 2004.

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen