Nya körkortsregler år 2013

Publicerad: 2009-01-23   Uppdaterad: 2010-06-17

En reformerad körkortslagstiftning är förestående, enligt ett pressmeddelande från Näringsdepartementet. Hur genomförandet av EG:s tredje körkortsdirektiv ska utformas har Björn Hansson utrett.

Regeringens utredare Björn Hansson överlämnade i tisdags sitt betänkande till infrastrukturminister Åsa Torstensson. I förslaget står att det kommer att dröja fyra år innan vi kan köra bil och släp med en sammanlagd totalvikt upp till 4 250 kilo, närmare bestämt till den 19 januari 2013.

Visserligen får du redan i dag på B-körkort köra ett ekipage med bil och släp med sammanlagd totalvikt 4 250 kilo, men bara under speciella förutsättningar. Det krävs att du har en bil med totalvikt 3 500 kilo och ett släp med maximalt 750 kilo totalvikt.

Då räknas det som ett lätt släp, och trots att 3,5-tonsregeln överskrids får du köra ekipaget på B-körkort. Det nya är att släpets totalvikt efter den 19 januari 2013 då inte längre behöver vara lägre än bilens tjänstevikt, eller maximalt 750 kilo.

Utredningens förslag lyder ordagrant:
”Den som har kategori B ska genom att bli godkänd i ett särskilt körprov kunna förvärva rätten att dra en tyngre kombination av dragbil och släp än 3 500 kilo om fordonskombinationen inte överstiger 4 250 kilo. Rättigheten skall anges med en gemenskapskod i körkortet.”

Andra nyheter är att Sverige kommer att få fler körkortsklasser. För moped klass 1 krävs AM och för mindre lastbilar och bussar, C1 och D1. Dessutom kommer det att införas en maximivikt på 3 500 kilo för släp, för förare med körkort kategori BE.

En annan nyhet är att det för tyngre släp, 3 500 – 7 500 kilo, kommer att krävas C1E, och för tyngre släp än 7 500 kilo, CE. För lätt buss med släp krävs följaktligen D1E, och DE för tyngre buss. I dag finns ingen övre maximigräns för totalvikt på släp för förare med körkort kategori BE. Den begränsning som finns är av teknisk karaktär, nämligen bilens maximala släpvagnsvikt.

För behörighet BE föreslår Björn Hansson att det ska räcka med ett körprov, men körprovet ska utformas så att man kan bedöma om föraren har tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper för att framföra ekipagen på ett trafiksäkert sätt. Vidare föreslår utredaren att kostnaden för körprovet skall motsvara dagens, det vill säga cirka 850 kronor.

Utredningen är nu ute på remiss och ska därefter eventuellt justeras och framförallt ska det hela helt harmoniera EG-länderna emellan.

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen