Volvo Driver Alert Control räddar liv

Publicerad: 2009-08-11   Uppdaterad: 2010-06-17

Ibland kan det vara svårt att fastställa om det är en trött förare som orsakat en bilolycka och därmed blir mörkertalet väldigt stort. Men, helt klart är att trötta förare är ett allvarligt och globalt trafikproblem.

Enligt amerikanska trafiksäkerhetsverket, NHTSA (National Highway Traffic
Safety Administration), orsakas varje år cirka 100 000 olyckor i USA av
förare som somnar bakom ratten. Olyckorna resulterar i att omkring 1500
förare och passagerare dödas och 70 000 skadas. Situationen i Europa är
liknande. Den tyska försäkringsorganisationen GDV:s statistik visar att
cirka 25 procent av alla Autobahn-olyckor med dödlig utgång orsakas av
trötta förare.

Sömnrelaterade olyckor inträffar oftare utanför städer än andra singelolyckor
och drygt 70 procent av alla sömnrelaterade olyckor inträffar på vägar där
hastighetsbegränsningen ligger mellan 90 och 110 kilometer i timmen (Anna
Anlund, VTI, Väg och Trafikinstitutet i Sverige).

Volvo Personvagnar har utvecklat en teknik som kan varna en trött förare långt
innan han eller hon är på väg att somna bakom ratten. Tekniken heter DRIVER
ALERT CONTROLTM och ser direkt om bilen körs på ett kontrollerat sätt genom
att läsa av hur bilen rör sig på vägen mellan de målade väglinjerna.

Avkörningar
Avkörningar står för drygt 20 procent av alla krockar och närmare 40 procent
av alla olyckor med dödlig utgång enligt amerikansk statistik (NTHTSA,
2003). Även statistik från andra länder visar att avkörningar i hög
uträckning är orsaken till allvarliga olyckor.

För att minska risken för avkörningsolyckor har Volvo utvecklat en teknik som
kallas LANE DEPARTURE WARNING (filvarning) som övervakar vägen med en kamera
under backspegeln. Om något av hjulen oavsiktligt hamnar utanför
filmarkeringarna talar en varningssignal om för föraren att han eller hon
måste ingripa.

En annan teknik som också kan hjälpa till att minska just avkörningsolyckor är Collision
avoidance by auto steering
(nödsystem för filhållning) som övervakar
även mötande fordon med hjälp av såväl kamera som radar. Om föraren inte
reagerar på varningssignalen förstärker systemet styrkraften för att hjälpa
till att föra tillbaka fordonet i ursprungsfilen.

Frontalkollisionen är en svår olycka som ofta ger mycket allvarliga
konsekvenser. I Tyskland utgör frontalkollisionen 5 procent av alla olyckor
och hela 20 procent av alla olyckor med dödlig utgång.

Även när det gäller frontalkollisioner kan Collision avoidance by auto
steering (nödsystem för filhållning) hjälpa till att minska dessa olyckor.
Tekniken kommer i att finnas i framtida Volvomodeller.

Kollisioner bakifrån vanliga
Kollisioner bakifrån är vanliga bilolyckor och står för 29 procent av alla
polisanmälda bilolyckor i USA. Vid omkring hälften av påkörningarna bakifrån
har föraren inte bromsat alls före kollisionen.

Dessa olyckor, som ofta sker i låga hastigheter, ger inte alltid allvarliga
skador, men kan däremot ge upphov till nackskador som kan bli långvariga och
till stora kostnader för samhället. Här kan den nya tekniken som Volvo
kallar City Safety, aktiv upp till 30 km/h, bidra till att undvika eller
minska konsekvenserna av kollisioner bakifrån.

City Safety bidrar till att undvika eller minska konsekvenserna av en
kollision genom att bromsa bilen automatiskt och samtidigt slå av
gaspådraget. Dessutom tänds bromsljusen för att varna bakomvarande. City
Safety finns idag som standardutrustning i nya Volvo XC60.

Tekniken är programmerad för att reagera på framförvarande fordon som antingen
är stillastående eller rör sig i samma riktning som den egna bilen.

Fotgängarolyckor
Att en fotgängare plötsligt stiger rätt ut i gatan är en vanlig olycksorsak i
våra städer. I USA är över 11 procent av alla dödade i trafiken fotgängare
och i Japan står dessa olyckor för cirka 30 procent av alla dödsolyckor.

Volvo Personvagnar arbetar nu med ny avancerad teknik som skall kunna dämpa
eller helt undvika kollisioner med fotgängare i våra städer. Den nya
tekniken utnyttjar både radar och kamera. Målet är att upptäcka fotgängare
och varna föraren, så att han eller hon själv kan undvika en olycka, samt
automatiskt bromsa bilen om föraren inte hinner med.

Källa: Volvo Personbilar Sverige

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen