För andra året i rad har analysföretaget Svenskt Kvalitetsindex forskat i
ärendet hur vi svenskar trivs med våra bilar och bilmärkets kundservice. I
fjol toppade BMW med 82,3 procent nöjda ägare före Toyota med 80,6 procent.
I år bytte de båda plats med varandra i topp då Toyota har 82 procent nöjda
ägare, medan BMW förpassade till andraplats med 81,5 procent. Av 15 nämnda
bilmärken ökade 13 stycken sitt ”nöjda” resultat jämfört med i fjol vilket
får ses som ett gott tecken för bilindustrin.
Volvo placerade sig som femma på listan med 75,9 procent nöjda ägare medan
Saab hamnade på den undre halvan som tolva med 73,1 procent.
Kundnöjdhet 2008 / 2009
AUDI: 72,9 / 74,4
BMW: 82,3 / 81,5
CITROEN: 69,7 / 74,7
FORD: 69,2 / 66,6
HYUNDAI: 74,5 / 76,0
MAZDA: 74,0 / 78,1
MERCEDES: 69,4 / 75,0
OPEL: 66,8 / 69,2
PEUGEOT: 67,6 / 72,8
RENAULT: 61,4 / 67,1
SAAB: 71,0 / 73,1
SKODA: 67,4 / 74,0
TOYOTA: 80,6 / 82,0
VOLVO: 72,0 / 75,9
VW: 68,6 / 75,6
Övriga: 70,8 / 72,7
Av: Anders Wallsten