Bengt Melanders livsgärning har varit entreprenörskap i allmänhet och
turismutveckling på Öland i synnerhet. Han bedömer de öländska
turismsatsningarna utifrån sin mångåriga erfarenhet av marknadsföring och
turism.
– Det är inte bra när det som idag bara är en handfull företag som är beredda
att satsa på den öländska turistorganisationen, säger han. Man måste på det
ena eller andra sättet samla ihop hela näringslivet, det måste vara en
folkrörelse om det skall bli något. Man måste få med även de små, även om de
inte kan bidra ekonomiskt så att det märks.
Bengt Melander har Rolf Attoff som något av ett entreprenörsideal.
Skördefesten har verkligen blivit den folkrörelse som Bengt Melander
efterlyser inom resten av Ölands besöksnäring. Det krävs tålamod och
samarbete för att etablera något nytt, menar Bengt. Turistlivet i Borgholm
behöver utvecklas, tycker han, och ser tillbaka på hur det har varit
tidigare.
– Vi satsade på barnfamiljerna under turistchefen Sjöbergs tid. Och vi var ett
antal företagare i Borgholm som insåg att något måste göras. Vi bjöd på
Hasse Funck, och det viktiga var att det var gratis för barnen. Trivs man på
ett ställe som barn, så kommer man tillbaks som vuxen. Vi hade
studentmusikkårer, vi bjöd in till motorcykeluppvisning med Lejonen och
fallskärmshoppning med Örnarna. Det hände något. Men vad händer idag? Även
om Öland är ett känt varumärke, så går det inte utan marknadsföring.
– Coca Cola är ju ett välkänt varumärke. Trots detta satsar företaget oerhörda
summor på reklam för att inte tappa det grepp det har. Det gäller också för
det öländska varumärket, påpekar Bengt Melander.
Av: Ingela Svenson