Nya jobb i husbil- och husvagnsbranschen

Publicerad: 2010-01-20   Uppdaterad: 2010-06-17

Effektiva arbetsmetoder och ökad efterfrågan ger nya jobb och fler husbilar och husvagnar produceras runt om i de svenska fabrikerna. Bilden är likadan ute bland de europeiska tillverkarna.

En rundringning bland svenska husbil- och husvagnstillverkare bekräftar den
senaste tidens registreringsstatistik med allt fler sålda husbilar och
husvagnar. För att möta den ökande efterfrågan har företagen antingen genom
rationaliseringar ökat produktionstakten eller helt enkelt anställt fler.

Hos Cabby i Kristinehamn har man nyanställt 10 personer och målsättningen är
att under 2010 dubblera antalet producerade vagnar jämfört med 2009. Cabby
har idag cirka 10 procent marknadsandelar, en ökning från cirka sex procent
jämfört med 2008.

Hos Kabe i Tenhult är mellan 25 och 30 personer nyanställda och orderingången
stor. Kabe har också ökat sin marknadsandel avsevärt under 2009. Genom
införandet av nya och effektivare produktionsmetoder även på
husbilsfabriken, är de rustade att fortsätta öka, både på den svenska liksom
den övriga nordiska marknaden.

Solifer/Polar har inte annonserat efter fler anställda men har genomfört en
taktökning för att bygga alltfler husvagnar. Orderingången är mycket god och
man bygger enligt nya och effektivare metoder, så kallad ”lean production”.
Redan innan lågkonjunkturen slog till var företaget i Dorotea i färd med
att införa nya byggmetoder med bland annat avsevärt högre kvalitetskontroll
och effektivare produktion. Alla vagnar som lämnar fabriken i Dorotea är
”köpta” av slutkund.

Vi har fått liknande svar när vi frågar hur det står till hos de Europeiska
tillverkarna. Effektiviseringar i fabrikerna och kundstyrd produktion
minskar eller tar bort en kostsam lagerhållning verkar vara melodin för
industrin som helhet.

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen