Norge tolkar om den svenska övergångsregeln

Publicerad: 2010-02-10   Uppdaterad: 2010-06-17

Efter att vi publicerat en artikel om svårigheter att få utländska trafikpoliser att acceptera den svenska övergångsregeln (som ger förare med körkort utfärdade före den 1/6 1996 rätt att köra personbilar med obegränsad vikt) har chefsjuristen Dagfinn Mo gjort en omtolkning.

Svenska Vägverkets jurist Ingar Werkström och körkortsexperten Hans Mattson
har nu varit i kontakt med sina norska kollegor och med oss på Husvagn &
Camping. De har fått veta att den norska chefsjuristen Dagfinn Mo gjort en
liten, men klar omtolkning av den norska hållningen.

Dagfinn Mos första besked till Husvagn & Camping var otvetydig.
Utskrift från EU-direketiv dög inte. Kod 79 på körkortet krävdes, förklarade
han. Men nu har han gjort en omtolkning.

(Kursiv text är utdrag ur Ingar Werkströms konversation med Dagfinn Mo. )
” hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig i Norge”, men tillägger
att det kan vara svårt att dokumentera detta för en enskild polisman vid
kontroll på väg. Också han hänvisar till de EU-beslut där den svenska
undantagstexten finns angiven, men menar att det vore enklare om det
framgick direkt på körkortet. En sådan möjlighet skulle, enligt hans
bedömning vara att ange en kod, t.ex. 79 (med förklaring) på körkortet, om
detta är tillämpligt i Sverige.

När Vägverket fick svar var det alltså inte riktigt lika kategoriskt som när
Husvagn & Camping pratade med Dagfinn Mo. På det norska vägverket kände
man inte till undantagsregeln över huvud taget, så visst kan vi förstå att
”Vejdirektoratet” behövde några veckor på sig att sätta sig in i ärendet.

Nu är vi alltså välkomna att köra husbilar enligt övergångsregeln i Norge
också, även om det kan bli problematiskt. När det gäller övriga
EES-medlemmar så skriver Ingar Werkström så här till oss i ett
e-postmeddelande daterat måndagen den 8 februari:
* Svenska körkort skall erkännas till sitt innehåll av övriga
EES-länder, d.v.s. för de rättigheter att köra som gäller i Sverige
(inklusive gällande övergångsbestämmelser för äldre körkort)

* Man måste räkna med svårigheter när man kommer till ett annat land, då
det ibland kan vara svårt att verifiera och få acceptans för vilka
förarrättigheter som föraren har, om och när de avviker från grundreglerna
inom EU.

Det är alltså inte fråga om att svenska körkort inte är giltiga utomlands,
utan om att det kan vara svårt att bli trodd i detta fall eftersom
tjänstemän i andra länder knappast kan förväntas känna till de gamla svenska
körkortsreglerna eller ens den svenska övergångsregeln från 1996.

Problemet är alltså troligen inte en tolkningsfråga om körkortets giltighet
eller ej (enligt reglerna) utom om att kunna styrka giltigheten av en
specialregel som inte stämmer med vad som gäller i andra länder idag.”

Vi konstaterar alltså att den svenska övergångsregeln egentligen skall vara
giltig, men vi konstaterar samtidigt att det är problematiskt att få
kontrollerande myndigheter att acceptera det.

Diskutera
nyheten på forumet här!

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen