VW Passat CC drar höga 1 550 kilo med *B-kort

Publicerad: 2010-03-01   Uppdaterad: 2010-06-17

Volkswagen Passat CC, som debuterade 2008, har nu vidareutvecklats med ny inredning och fler sittplatser. Bilen kan fås med ett antal motorer och växellådor, och alla varianterna har hög dragvikt på *B-kort.

Passat CC TSI 200 står det på bakluckan på en bensinmotorförsedd turboladdad
200 hästars Volkswagen Passat. Den går också att få med dieselmotorer (TDI)
och med fyrhjulsdrift (4-Motion) Den har en markant rundad låg taklinje som
ger bilen ett mycket cupéliknande utseende. Men bilen är, till skillnad från
en ren cupé fyradörrars, och har dessutom plats för fem resenärer.

Det nyutvecklade baksätet har två markerade skålade platser, den tredje
sittplatsen i mitten är kanske inte lika bekväm men alla tre har justerbara
nackstöd och trepunktsbälten.

Den höga dragvikten på *B-kort får bilen därför att den har en totalvikt på 1
950 kilo och en tjänstevikt på cirka 1 550. (1520 utan dragkrok och andra
tillbehör) Högsta tekniskt tillåtna dragvikt just på denna version är 1 600
kilo. Med 170-hästars diesel och 4-Motion drar den 2 000 kilo men bara 1 410
på *B-kort. Totalvikten blir då 2 090 kilo.

Bilen kan också fås i ett R-paket som kostar 19 900 kronor och innehåller:

* Lättmetallfälgar ”Mallory” 8 J x 18 Sterling Silver

* Instegslister i aluminium med R-Line-logo i de främre dörrarna

* Mörktonade bakljus

* Multifunktionsratt i R-utförande med rak nederdel, R-logotype samt rattkrans
delvis i perforerat läder

* Växlingspaddlar på multiratten ingår hos automatväxlade versioner (DSG)

* Dimstrålkastare fram

* “R-Line“ logotype på framskärmarna

* Tröskelbreddare samt stötfångare fram i “R“-design

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen