Turismen satsar pengar på miljön

Publicerad: 2010-03-12   Uppdaterad: 2010-06-17

Klimat och miljö får central roll på årets TUR-mässa i Göteborg. Bland annat går en del av utställarnas monterhyra till projekt som ska värna miljön.

Drygt 2 500 kvadratmeter av utställningsytan under årets TUR-mässa är
klimatkompenserad. Det betyder att närmare 70 utställare lägger 10 kronor
per kvadratmeter monteryta, och Svenska Mässan i Göteborg lägger ytterligare
fem kronor.

Pengarna ska gå till Carbon Neutral Company, som investerar i ett småskaligt
vattenkraftsprojekt i Indien, och Open World Foundation som återplanterar
regnskogsfauna i Brasilien. Projekten utvecklas i samråd med
lokalbefolkningen och bidrar till en hållbar utveckling i respektive land.

Vildmarkshotellet i Kolmården är en av de utställare som klimatkompenserar
sitt deltagande på TUR-mässan.
– Vi har en mycket stark koppling till djur och natur. Därför har vi arbetat
länge med miljöfrågor. Våra gäster förväntar sig att vi bedriver ett seriöst
miljöarbete. I framtiden kommer det att bli självklart att företag i
resebranschen måste kunna styrka sitt miljöarbete, säger hotellchef Per
Keller.

Han efterlyser en gemensam oberoende kontrollinstans för miljöfrågor i alla
led inom resebranschen.
– I dag är bedömningen många gånger godtycklig. Det kan vara svårt att skapa
sig en bra och rättvis bild av ett företags miljöarbete.

I år är det första gången som de etiska frågorna lyfts fram på TUR-mässan.
Under mässan arrangeras ett seminarium om etik i resebranschen. Hur kan
resandet skapa bra arbetsvillkor, hållbar miljö och stärkt lokal ekonomi?
Det är några frågor som kommer att diskuteras.

Bakom arrangemanget står Nätverket Schyst, tillsammans med i Handelshögskolan
i Göteborg, Travelnews och TUR.

Av: Ingela Svenson Foto: Jorma Valkonen/ Svenska Mässan

Rulla till toppen