Under två års tid (2007-2009) granskade Motormännens Riksförbund Sveriges
samtliga vägar och våren 2009 sammanställdes hela listan över Sveriges
farligaste vägar.
– Enligt våran granskning, EuroRAP, sker betygsättningen huruvida vägen ger
tillräckligt med skydd även om du använder dig av bilbälte. Det kan handla
om att det är smalt, nära till stenar och träd eller andra föremål vid sidan
av vägen. Det väger också in om det finns mitträcke eller ej. Betyget som
sätts på vägarna hamnar mellan 1-4 och där är allt under 3 underkänt,
meddelar Niklas Stavegård, som är trafiksäkerhetsansvarig hos Motormännens
Riksförbund.
Det som oroar Niklas Stavegård är att sedan denna granskning utfördes har
väldigt lite hänt. Den vanligaste åtgärden är sänkt hastighet, mitträfflor
eller fartkameror.
– Den sämsta åtgärden är de nya mitträfflorna som bara invaggar trafikanterna
i falsk säkerhet. På vissa vägar har det dessutom inte skett några
förbättringar alls utan där ligger man fortfarande bara i planeringsstadiet
för åtgärder. När det gäller fartkameror så har dessa inte genererat några
extrapoäng enligt vår betygsättning, säger Niklas Stavegård.
Att vissa vägar, exempelvis väg 140 på Gotland, har tilldelats två olika
betygssiffror förklaras i att vissa av vägarna bara bitvis har förbättrats
medan andra delar av vägen fortfarande är kvar på planeringsstadiet för
förbättringar.
Län |
Vägnr |
EuroRAP-betyg |
Åtgärd |
Gotland |
140 |
1.0 |
Sänkt hastighet |
Gotland |
140 |
2.4 |
Sänkt hastighet, sidoområdesåtgärder, mitträffling. |
Jämtland |
E14 |
1.0 |
Mitträcke |
Jönköping |
195 |
2.8 |
Mitträcke |
Skåne |
13 |
2.3 |
Sänkt hastighet, ATK |
Fotnot: ATK = automatisk trafik kontroll (fartkamera).
Av: Anders Wallsten