Opel Insignia får fyrhjulsdrift och dieselmotor

Publicerad: 2010-06-24   Uppdaterad: 2023-04-18

Opel har sedan länge varit populär som dragbil. Opel Insignia Sports Tourer 4x4 känns som gjord för att föra den traditionen vidare.

Husvagnsägare, båtfolk, hästägare och andra med behov av en rymlig och bastant dragbil fick en tår i ögat när bakhjulsdrivna Omega försvann från Opels modellflora för snart 7 år sedan, men nu drar de på smilbanden igen. Insignia, som på nästan alla punkter övertrumfar Omega, har nu fått en nyutvecklad 160-hästars diesel som i kombination med fyrhjulsdrift ger ett maffigt intryck som dragbil. Tyst, stabil stark och elegant tvättar den också bort de sista resterna av märkets gubbstämpel. Den som inte låter sig övertygas om bilens vassa framtoning rekommenderas en tur i Insignia OPS. Men håll i hatten!

Bilen är för oss intressantast med 2,0-liters CDTI-motorn på 160 hk och fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Vi provkörde bilen i ett försommarvarmt Piemonte i Italien och fick känna på hur den uppför sig som dragbil.

På en avlyst flygplats gjordes undanmanöverprover och antislingersystemet Trailer Stability Assist sattes på prov. Opels egna testförare var ivriga att visa den samlade pressen bilen kapacitet och vid något tillfälle gick vagnarna på två hjul. Effekten var helt odramatisk i bilen trots att en av vagnarna ”sprack” av påfrestningarna. Bilens bromsar tog kvickt ner ekipagets fart och när systemet registrerat att sidosvängningarna upphört släppte bromsen. (hela processen tar någon sekund, från det att sidokrafterna registreras till dess att bromsarna tagit ner farten och kursen är stabil igen)  Hastigheten sjönk från cirka 90 till cirka 70 km/h.

Opel Insignia får fyrhjulsdrift och dieselmotor

Intrycket efter första provkörningen är att Opel Insignia Sports Tourer 4×4 en potent dragbil, och effektiv familjetransportör. Bilen börjar säljas under sommaren 2010. För en kombi får man betala 290 500 kronor. Då får man bland annat manuell växellåda, fyrhjulsdrift, diffbroms i bakaxeln och 18-tums aluminiumfälgar på köpet. Väljer man sedanmodellen får man för 8 tusenlappar färre, samma utrustning men ”bara” 17-tums fälgar, också de av aluminium. Att bilen vunnit massor av priser och utmärkelser som till exempel årets bil 2009 vittnar om att många ger den rosor för innovation, form och prisvärde. Vi är böjda att instämma i lovsången men avvaktar en aning, i alla fall tills vi testat den på riktigt.
På den infällbara dragkroken kan man haka fast vagnar med upp till 1 600 kilos totalvikt, på B-kort drar 160-hk dieseln 1 185 kilo. Väljer man i stället OPC-modellen med 325 hk drar bilen 2 000 kilo. Utan vagn drar bilen 6,8 L/ 100 km i blandad körning.

Om man vill kan man proppa bilen full med ny teknik varav 4wd-systemet bara är ett. Här finns till exempel AFL+ (Adaptive Forward Lightning) gör att bilen presterar nio olika ljusfunktioner, för motorvägar, för stadskörning, belysning på fotgängarområdet, kurvljus och flera andra funktioner. Dagsljuset är av LED-typ med en karakteristisk krumelur i lampan skapad för att ge märkesidentitet.
I bakaxeln finns en differentialbroms som kan låsa kraften lika mellan bakhjulen eller fördela drivningen till det hjul som har bäst grepp. Hill Start assistans finns på alla bilar med manuell växellåda. Vi ser fram mot att få testa bilen som dragbil på svensk mark.

Opel Insignia får fyrhjulsdrift och dieselmotor

      Bilen har gott om plats för det en campare behöver.

Opel Insignia får fyrhjulsdrift och dieselmotor

      Bil och vagn utsattes för riktigt hårda prov, här syns hur en av vagnarna
      sprackt i karossen.

Rulla till toppen