Ingen gasolkontroll på privat bilprovning – än så länge

Publicerad: 2010-07-01   Uppdaterad: 2010-07-01

Klockan 16 idag skrivs historia när det gäller bilbesiktning i Sverige. Då öppnar den första privata bilprovningen i Tyresö utanför Stockholm och ett 45 år långt halvstatligt monopol är brutet. Om det är bra eller dåligt råder det delade meningar om, många befarar högre priser och sämre service i glesbygd men bättre tillgänglighet i storstäderna...

Klockan 16 idag skrivs historia när det gäller
bilbesiktning i Sverige. Då öppnar den första privata bilprovningen
i Tyresö utanför Stockholm och ett 45 år långt halvstatligt monopol är
brutet.

Om det är bra eller dåligt råder det delade meningar om, många befarar högre priser och sämre service i glesbygd men bättre tillgänglighet i storstäderna när flera företag ska konkurrera om kunderna. Först ut är det finska företaget Carspect som redan är verksamt i Finland där priserna nästan fördubblats efter privatiseringen på 90-talet. Det tror regeringens egen utredning ska hända i Sverige också.
– En vanlig besiktning av en personbil kommer att kosta 300 kr, precis som hos Bilprovningen, säger Anders Landström, chef för Stockholmsregionen på Carspect,men han vill inte säga något bestämt om priserna på längre sikt.

När det gäller husvagnar och husbilar får man vänta ett par veckor innan de kan tas emot i Tyresö och man kommer bara att göra tidsbokade besiktningar av dem då de tar lite längre tid att besiktiga och inte går att kombinera med drop in-service. I skrivande stund är inte heller priserna klara. Senare i juli planerar man dock att försöka ha speciella öppettider för besiktningar av husvagnar och husbilar.

Carspect kommer däremot inte att göra några besiktningar av gasolanläggningar.
– Vi kan inte göra det i nuläget då vi inte har utrustningen för det och vi har heller inte bestämt ännu om vi ska göra det i framtiden, säger Anders Landström.

Vill man gasolbesiktiga sin husvagn eller husbil är det alltså fortfarande Svensk bilprovning eller vissa serviceanläggningar som gäller. Återstår att se hur länge de får vara ensamma om det, förutom Carspect är tyska besiktningsföretaget Dekra och spanska Applus intresserade av att utmana monopolet. Och marknaden är stor, varje dag ska 25 000 personbilar ta sig igenom kontrollbesiktningens nålsöga. Av dem måste ungefär en tredjedel ombesiktigas. 30-35 bilar per dag klarar sig inte alls utan får körförbud istället, och måste hämtas med bärgare. Och ägaren får ta sig hem på annat sätt.

Av: Alje van Dam

Rulla till toppen