Reflektioner kring Elmia Husvagn Husbil 2010

Publicerad: 2010-09-15   Uppdaterad: 2023-04-18

Årets upplaga besöktes av ett rekordstort antal besökare, drygt 38 000 personer. Branschen uttryckte förhoppningar om stora säljvolymer,  men många ser med oro att intresset för husvagnar är avtagande, i alla fall inte på uppåtgående.  Det visar sig bland annat i det faktum att det i år fanns betydligt fler utställda husbilar än husvagnar på...

Årets upplaga besöktes av ett rekordstort antal besökare, drygt 38 000 personer. Branschen uttryckte förhoppningar om stora säljvolymer,  men många ser med oro att intresset för husvagnar är avtagande, i alla fall inte på uppåtgående.

 Det visar sig bland annat i det faktum att det i år fanns
betydligt fler utställda husbilar än husvagnar på mässan. Det finns
också betydligt fler fabrikanter bland husbilar och flera
återförsäljare och fabrikanter väljer att saluföra eller bygga husbilar.
Årets stora nyhet hos Kabe är en helintegrerad husbil. Hos Polar är det
också en husbil, visserligen med specialinredning, men också Polar är
numera husbilsbyggare.

Det visar sig också i det faktum att Transportstyrelsen som håller på
att utforma framtidens ställplatser verkar ta till sig campingvärdarnas
(SCR) idé om hur platserna skall vara utformade – nämligen så att man
inte får plats med bil och husvagn.

Reflektioner kring Elmia Husvagn Husbil 2010
Detaljstudie av LMC. Nogrann dragning av vattenrör och kablar ger effektiv luftcirkulation.

Men det visar sig också på andra sätt. En av de riktigt fina nyheterna
på mässan var vidareutvecklade LMC-husvagnar. Med en byggteknik och
värmesystem som imponerar, och ett testresultat i Trumas köldkammare
bättre än någon annan vagn, (enligt tillverkaren) står märket väl rustat
att slå sig in på den svenska marknaden. Men ingen återförsäljare eller
importör är redo att lansera nysatsande LMC. En allmän uppfattning i
branschen är att det helt enkelt inte går att sälja husvagnar från nya märken.
Man satsar i stället på husbilar, även från nya, tidigare okända märken.

Reflektioner kring Elmia Husvagn Husbil 2010
Liten och lättdragen. Hobby 420, har barnkammare, dinett och dubbelsäng.

Glädjande nog finns det trots allt en husvagn och husbil för i
stort sett varje användningsområde och familjekonstellation. Bland
alla blänkande och kromputsade jättebilar från Niesmann+Bischoff,
Carthago, Concorde, Hymer och andra med sjusiffriga prislappar stod där
nämligen små resevänliga och funktionella husvagnar. Vagnar som har
potential att sätta snurr på campinghjulen igen. Det är till exempel
Averso Plus från Bürstner och flera modeller från Hobby.


mässan fanns också fina så kallade instegsmodeller från Adria,
lågprismodeller från Eximo och Dethleffs. De är alla modeller som
fyller flera viktiga funktioner, bland annat lockar de nya grupper in i campinglivet med sina relativt
modesta priser. De är också modeller som
bättre svarar upp mot bilindustrins satsning på mindre och mer
bränslesnåla, miljövänliga bilar.

Några små husbilar hittade vi också.
Hymer B-klass finns från cirka sex meters totallängd, likadant med
Pilote som visade en kompakt bil, precis sex meter lång. Bägge är
helintegrerade husbilar. Utöver det fanns också flera så kallade
campingbussar, husbilar byggda i skåpbilar med originalkaross. De
sistnämnda är en nygammal idé som slagit väl ut på kontinenten, och nu
verkar de bli efterfrågade även här hos oss.

Husvagn Husbil 2010 i siffror:
Startår 1981
143 utställare från fem länder
256 husbilsmodeller
208 husvagnsmodeller
7 olika villavagnar
1 camper
35 förtält
28 800 kvadratmeter utställningsyta
2 700 ekipage är uppställda på mässcampingen
12 000 personer bor på mässcampingen
38 258 personer besökte mässan

Tävlade du i vår monter?
Här är hela vinnarlistan

Reflektioner kring Elmia Husvagn Husbil 2010
Kompakt och helintegrerad husbil från Pilote.
Rulla till toppen