Lång bromssträcka med begagnade dubbdäck

Publicerad: 2010-11-26   Uppdaterad: 2010-11-26

Ishalka på vägen och drivor med snö så långt ögat kan nå. Nu är det hög tid att se över säkerheten, framkomligheten och vinterdäcken lite extra. Men att välja rätt vinterdäck har visat sig vara en djungel då inget däckfabrikat lyckas kombinera optimal greppförmåga vid olika underlag. Tidningen Auto Motor & Sport har testat 33...

Ishalka på vägen och drivor med snö så långt ögat kan nå. Nu är det hög tid att se över säkerheten, framkomligheten och vinterdäcken lite extra.

Men att välja rätt vinterdäck har visat sig vara en djungel då inget däckfabrikat lyckas kombinera optimal greppförmåga vid olika underlag. Tidningen Auto Motor & Sport har testat 33 olika vinterdäck för att få fram vilket vinterdäck som greppar bäst och sämst vid inbromsning på tre olika underlag i 50 respektive 80 km/h hastighet. Är det friktion- eller dubbdäck, nya eller begagnade vinterdäck som går ur striden som vinnare?

Det som går att utläsa från testet är delvis skrämmande. De begagnade dubbdäcken med 3 millimeters mönsterdjup kräver nämligen 20 till 100 procent längre bromssträcka än de bästa, nya dubbdäcken vid inbromsning på is och snö.
När testet övergick till våt asfalt visade det sig emellertid att de friktionsfria däcken (höghastighet) hamnade allra bäst till. Det var dock uppseendeväckande stor skillnad mellan nya och gamla friktionsdäck. Allra längst bromsträcka fick testföraren nämligen med ett begagnat friktionsdäck med 3 millimeters mönsterdjup. Där behövdes det dryga dussinet meter extra, jämfört med det nya friktionsdäcket, för att få stopp på ekipaget.

Bromssträcka på is (50 km/h)
Bäst:
1) Nokian Hakkapelitta 7 (50,5 meter)
2) Bridgestone Noranza 2 Evo (51,6 meter)
3) Michelin X-Ice North XIN2 (52,1 meter)

Sämst:
1) Begagnat dubbdäck, 3 mm (97,4 meter)
2) Begagnat friktion (höghast) (96,3 meter)
3) Begagnat friktion, 3 mm (90,7 meter)

Bromssträcka på snö (80 km/h)
Bäst:
1) Dunlop SP Ice Respons (55,2 meter)
2) Michelin X-Ice North XIN2 (55,3 meter)
3) Continental Conti-IceContact (55,5 meter)

Sämst:
1) Begagnat dubbdäck, 3 mm (66,9 meter)
2) Begagnat friktion, 3 mm (65,9 meter)
3) Begagnat friktion (höghast) (65,0 meter)

Bromssträcka på våt asfalt (80 km/h)
Bäst:
1) Continental ContiWinter Contact ITS830 (28,5 meter)
2) Goodyear Ultragrip Performance 2 (28,9 meter)
3) Pirelli Winter 210 Sottozero Serie II (29,4 meter)

Sämst:
1) Begagnat friktion, 3 mm (40,6 meter)
2) Continental ContiViking Contact 5 (39,2 meter)
3) Dunlop SP Ice Respons (38,3 meter)

Källa: Auto Motor & Sport

Rulla till toppen