Sportig och lyxig husbil

Publicerad: 2011-05-23   Uppdaterad: 2023-04-18

Niesmann+Bischoff fyller 30 år och det firas med en ny modell av lyxhusbilen Flair. Modellerna som kommer att premiärvisas i Düsseldorf senare i år beskrivs som en Arto i Flairkostym. Arto är insteget till Niesmann+Bischoffs lyxhusbilsvärld. Husvagn & Camping fick möjlighet att närmare bekanta sig med den nya modellserien vid en pressvisning På Nürburgring den...

Niesmann+Bischoff fyller 30 år och det firas med en ny modell av lyxhusbilen Flair. Modellerna som kommer att premiärvisas i Düsseldorf senare i år beskrivs som en Arto i Flairkostym. Arto är insteget till Niesmann+Bischoffs lyxhusbilsvärld.

Husvagn & Camping fick möjlighet att närmare bekanta sig
med den nya modellserien vid en pressvisning På Nürburgring den 17och 18 maj. Bilen, eller rättare sagt bilarna, är byggda på chassi från Iveco.
De sex olika modellerna går under beteckningen 710iCW, 710iW, och så vidare upp
till Flair 800iLW. Den kommer i två karosslängder, från 827 centimeter på de
två bilarna i 700-serien till 877 centimeter som gäller för de fyra bilarna i
800-serien.

Detta är välutrustade och till synes mycket välbyggda bilar
med tystnad som sin kanske främsta tillgång. Lyxnivån överträffas bara av
Flairbilarna i 1000-serien. Prisnivåerna däremot ligger över Artobilarna som
kostar från cirka 1,2 miljoner.

-Vi vill med den nya serien fylla upp luckan mellan våra
Artobilar och de mer påkostade Flairbilarna berättar Cécile Rouesné,  exportchef på Niesmann+Bischoff, för Husvagn &
Camping.

För att Niesmannbilarna skall vara så körsäkra och pålitliga
som  möjligt har man tagit hjälp av Bonk Motorsport, ett välrenommerat
bilsportföretag verksamma inom tysk bilsport. De har jobbat med bland annat
kylningen av bilens bromsar och av motorn. Man har tillbringat många timmar med
att analysera och förbättra bilarna, dels på vägar i Alperna (Grossglockner)
och dels på Nürburgring.

Sportig och lyxig husbil
Bonk Motorsport förklarar varför bromsarna behöver bättre kylning.

Resultatet är
imponerande.  Runt den
av sportbilar belamrade Nordslingan på den berömda banan, flög Niesmann Arto
likt valar i en flock delfiner.

Sportig och lyxig husbil
Husbilar på ringen är ingen vanlig syn.

Spårvidden fram är breddad med cirka tio centimeter och
kylningen av såväl bromsar som motor på den 5 470 kilo (6,7 tons totalvikt)
tunga bilen är effektivare än när bilen första lämnade fabriksanläggningen i
Polch, i närheten av banan. Bonk Motorsport har gjort en hel del ändringar
under huven och i bilens grill, dels för att få in mer luft i hjulhusen och dels för att luften snabbare skall passera motorutrymmet. Att bilarna är tysta beror också på att man lagt in ett
värme- och ljudisolerat trägolv hela vägen fram till torpedväggen, mellan motor
och kupé.

Utrustningen är lika fin som väghållningen, det vill säga
optimerad. För vinterbruk och för komfort. Bland annat har man lagt in 300
liter färskvattentank i det uppvärmda utrymmet mellan golven, och där hittas
också den 250 liter stora gråvattentanken. Vill man så kan man också få en så
kallad fekalietank för toaletten. Bilen har luckor för viktig service och extra
stuvutrymmen både på utsidan och i golvet på insidan.

Flair 700- och 800-serien är 240 centimeter breda, drivs av
en treliters 170 hästars motor, som via en sexväxlad manuell låda för
drivkrafterna till de tvillingmonterade bakhjulen. Vändcirkeln är cirka 13,5
meter i diameter och max släpvikt är 3 500 kilo. Bilarna kommer till
Sverige efter att Elmiamässan har gått av stapeln (8-11 september) och de är
inte prissatta när detta skrivs.

Rulla till toppen