Nya Tiguan – ny front och mer teknik

Publicerad: 2011-06-09   Uppdaterad: 2011-06-10

Nya VW Tiguan har helt nya linjer i fronten och tre nya bensinmotorer. Dieslarna är bekanta sedan tidigare, 140 respektive 170 hästar, den mindre motorn finns med start/stop-system. På en smal grusväg med ett dike som på sina ställen är svindlande 1000 meter djupt gäller det att hålla fokus på vägen och inte låta sig...

Nya VW Tiguan har helt nya linjer i fronten och tre nya bensinmotorer. Dieslarna är bekanta sedan tidigare, 140 respektive 170 hästar, den mindre motorn finns med start/stop-system.

På en smal grusväg med ett dike som på sina ställen är svindlande 1000 meter djupt gäller det att hålla fokus på vägen och inte låta sig störas av utsikten. Då finns det nämligen goda utsikter att bilens offroadegenskaper får testas på brutalast tänkbara vis. Bilen har fyrhjulsdrift från Haldex, all tänkbar säkerhetsutrustning i form av till exempel trötthetsvarnare, automatiskt hel- och halvljus, offroadspecifikationen Track and Field och en hel del annat. Men, här och nu skänker jag en tacksam tanke åt XDS. Det är en anordning som påverkar differentialen mellan fram- och bakaxel så att bilen får bättre kurvstabilitet och reducerad understyrning.

Jag kör en uppdaterad VW Tiguan på en smal grusväg högt ovanför Innsbruck. Växellådan, en 7-stegad sak med dubbelkoppling (DSG) fixar både upp – och nerfart utan knot. När jag lägger växelindikatorn i den manuella kulissen och själv väljer växel följer lådan mina intentioner, men bara till en viss gräns. Övervarv eller andra förarmisstag i den vägen är övervakade och eliminerade. Motorbromsen är effektiv men branterna kräver att man också använder bilens hjulbromsar. Bromsarna biter förtroendeingivande och den relativt lätta bilen når småningom botten av dalgången utan missöden och vi liksom bilen är redo att ta oss an nya utmaningar.

Vi hittar en bit motorväg med relativt gles trafik och när hastighetsmätaren inte längre orkar uppåt konstaterar vi att bilen är kursstabil och trots den ganska höga och upprätta karossen är det behagligt tyst. Med stötdämparna i komfortläge, man kan också välja normal eller sport, somnar baksätespassageraren. Gott betyg således. Själv somnar jag inte, jag övervakas av bilens dator som känner igen mina rattrörelser. Beter jag mig så som den som håller på att somna gör, ja då väcks jag av ett akustiskt bröl. Fatigue detection kallas det.

Framför oss åker en likadan bil men med en för bilen ny bensinmotor på 211 hästar. Den är rappare och har högre toppfart men det kostar lite mer bränsle och den har också högre C02-utsläpp. De andra bensinmotorerna TSI 160, respektive TSI 180 hästar jobbar också med överladdning och de är alla, med hjälp av förfinad motorteknologi, lite starkare och snålare än tidigare.

Starka köpargument finns det, nämnda komfort, praktikalitet, hög teknikstandard, hög säkerhet och låg förbrukning. Att bilen får dra 2,5 ton tunga släp är att annat plus. Bruksig så det räcker liksom. Elegans då? Tja, avgör själva. VW Tiguan är i alla fem svenska versioner en användarvänlig och lättöverskådlig bil som andas smidighet i stan och en stor dos praktikalitet också på landet. Den har stora rutor och bekvämt insteg. Hög säkerhet och grym dragvikt, 2 500 kg får man på köpet. Den har prisvärda tilläggspaket varav Dragpaket2 känns svårt att vara utan. Modesta 7 900 kronor extra för dragkrok, radio med touchscreen och CD-växlare samt SD-kortläsare och lastrumsmatta känns rätt.

Fakta VW Tiguan TDI 140

Motor: Rak 4-cylindrig diesel med turbo och direktinsprutning, 140 hk vid 4 200r/min. 320 Nm/1 750 -2 500r/min. Haldex fyrhjulsdrift.
Längd/bredd/höjd
:  4433/1809/1703
Tjänstevikt:
ca 1 665 kg.
Bagagevolym
: 470 – 1 510 liter
Släpvagnsvikt max: 2 500 kg. Med B-kort ca 1 350 kg.
Förbrukning: 5,8L /100 km.158 g/km (utan husvagn)
Pris: Från 249 900 kr. 140 TDI från 299 900 kr.
Säljstart: Augusti 2011.

Rulla till toppen