Sänkt hastighet gav bra effekt

Publicerad: 2011-11-15   Uppdaterad: 2011-11-17

År 2009 fick Sverige nya hastighetsbegränsningar och i flertalet fall innebar det att den maximala hastigheten 90 km/h sänktes till 80 km/h. I samband med denna regeländring har NTF (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande) och Naturskyddsföreningen följt utvecklingen på 37 statliga vägar där hastigheten sänkts från just 90 km/h till 80 km/h. Och resultatet visar en...

År 2009 fick Sverige nya hastighetsbegränsningar och i flertalet fall innebar det att den maximala hastigheten 90 km/h sänktes till 80 km/h.

I samband med denna regeländring har NTF (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande) och Naturskyddsföreningen följt utvecklingen på 37 statliga vägar där hastigheten sänkts från just 90 km/h till 80 km/h. Och resultatet visar en god effekt för miljön där utsläppsreduktionen sänkts med 18 procent koldioxid per fordonskilometer.

–    Lika positivt är utfallet för trafiksäkerheten, det vill säga sannolikheten att dödas och skadas minskar kraftigt när medelhastigheten går ner. Med en hastighetsminskning på 7 km/h vet vi att antalet dödade minskar med över en fjärdedel och de svårt skadade med drygt en femtedel, säger Nils-Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF, i ett pressmeddelande.

Rulla till toppen