Världspremiär: Passat Alltrack

Publicerad: 2011-11-23   Uppdaterad: 2011-11-24

Nu lanserar Volkswagen Passat Alltrack – en bil som erbjuder fyrhjulsdrift som standard, högre markfrigång och 2,2 ton max dragvikt. Svensk premiär i mars/april 2012 Under de senaste fyra årtiondena har Passat tillverkats i fler än 15 miljoner exemplar. Nu utökar Volkswagen den befintliga modellserien med ännu en specialist: Passat Alltrack. Den logiska grunden bakom...

Nu lanserar Volkswagen Passat Alltrack – en bil som erbjuder fyrhjulsdrift som standard, högre markfrigång och 2,2 ton max dragvikt. Svensk premiär i mars/april 2012

Under
de senaste fyra årtiondena har Passat tillverkats i fler än 15 miljoner
exemplar. Nu utökar Volkswagen den befintliga modellserien med ännu en
specialist: Passat Alltrack. Den logiska grunden bakom detta är att många
förare som använder sin bil som dragbil eller i lättare terräng önskar sig en
rymlig personbil som samtidigt är robust.

Jämförd
med välkända Passat Variant, har den nya stötfångare av SUV-typ liksom breddade
skärmar och trösklar. Alltrack har världspremiär vid bilsalongen i Tokyo (3-11
december), och lanseras i Sverige månadsskiftet mars/april.

Alltrack
kan fås med en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor på 211 hk eller med
en turbodiesel (TDI), med direktinsprutning, med en effekt på 170 hk. Båda
alternativen är som standard utrustade med 4MOTION 4-hjulsdrift liksom med
DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Förbrukningen ligger på 6,0 l/100 km (158
g CO2/km).

Med sin
längd på 4771 mm, är Alltrack exakt lika lång som Passat Variant. Jämfört med
Variant har markfrigången ökats från 135 till 165 mm.

Alltrack
är utrustad med bland annat sex krockkuddar, varselljus och ett elektroniskt
stabiliseringsprogram (ESP). Till övrig standardutrustning hör trötthetsvarnare
och släpvagnsstabilisering med motstyrningsstöd, integrerat i ESP-systemet.

Däcktrycksövervakning
med varningslampa:
Däcktrycksövervakningen använder sig av
ABS-systemets hjulrotationssensorer. När lufttrycket avtar i ett däck minskas
däcksradien på hjulet varför detta roterar snabbare vid en given hastighet. Det
är denna rotationsskillnad som systemet känner av.

Infällbar
dragkrok:
Ett viktigt tillval till Alltrack är den
infällbara dragkroken. Med hjälp av en knapp på sidan i lastutrymmet kan
dragkroken lossas från sitt låsta läge. Därefter kan den enkelt fästas i rätt
läge med ett tryck med foten. Dragkroken är konstruerad för laster på upp till
2,2 ton.

Nya
Passat Alltrack lanseras på den svenska marknaden i månadsskiftet mars/april
2012. Svenska priser och utrustningsprogram är ännu ej fastställda. Husvagn och
Camping hoppas kunna återkomma med en provkörningsrapport.

Rulla till toppen