Om en vecka är det dags

Publicerad: 2011-11-24   Uppdaterad: 2011-11-25

Mellan den 1 december och 31 mars är det krav på vinterdäck om det råder vinterväglag, det vill säga snö, is, snömodd eller frost på vägbanan. Med vinterdäck menas antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta M+S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow. Detta krav gäller...

Mellan den 1 december och 31 mars är det krav på vinterdäck om det råder vinterväglag, det vill säga snö, is, snömodd eller frost på vägbanan.

Med vinterdäck menas antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta M+S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow. Detta krav gäller personbilar klass I, lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) med en totalvikt på maximalt 3 500 kilo samt släpvagnar som dras av dessa fordon.

–    Sommardäck har ett annat mönster och en gummiblandning som gör att de blir för hårda när temperaturen börjar närma sig noll, säger Göran Andersson, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Även mönsterdjupet är viktigt att kontrollera. På personbilar klass I, lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) med en totalvikt på maximalt 3 500 kilo samt släpvagnar som dras av dessa fordon ska mönsterdjupet vara minst 3 millimeter. När det gäller husbilar med en totalvikt över 3 500 kilo gäller ett mönsterdjup på minimum 5 millimeter vid vinterväglag under tiden 1 december – 31 mars.

Rulla till toppen