H&C provkör nya Mercedes GLK

Publicerad: 2012-05-23   Uppdaterad: 2012-05-25

Nya fyrhjulsdrivna GLK från Mercedes-Benz testkörs just nu i franska alperna och Husvagn & Campings testredaktör är på plats. Hög dragkapacitet och förmågan att ta sig fram i tuff terräng är några av egenskaperna som Torbjörn Stålenhag, testredaktör på Husvagn & Camping, imponeras av efter en dag bakom ratten på nya Mercedes GLK. – Dragkapaciteten...

Nya fyrhjulsdrivna GLK från Mercedes-Benz testkörs just nu i franska alperna och Husvagn & Campings testredaktör är på plats.

Hög dragkapacitet och förmågan att ta sig fram i tuff terräng är några av egenskaperna som Torbjörn Stålenhag, testredaktör på Husvagn & Camping, imponeras av efter en dag bakom ratten på nya Mercedes GLK.
– Dragkapaciteten är riktigt bra, du får dra 1000 kilo på B-körkort och 2400 kilo på BE-kort. Men efter den 19 januari nästa år, när de nya reglerna införs, får du dra 2000 kilo med utökat B-kort, berättar Torbjörn Stålenhag.

Bilen har också låg bränsleförbrukning och är försedd med Mercedes alla säkerhetsdetaljer, som exempelvis krockkuddar, krockgardiner och TSC (Trailer System Control). Det gör att bilen känner av om släpet skulle börja wobbla och sänker då farten automatiskt. Det finns flera olika motoralternativ att välja mellan och även en billigare bakhjulsdriven version. Priset sträcker sig från 337 900 till 470 900 kronor beroende på modell.

I Husvagn & Camping nr 7, som kommer ut den 20 juni, kan du läsa mer om provkörningen av nya Mercedes GLK.

 

Rulla till toppen