Kias garantivillkor olagliga

Publicerad: 2012-12-05   Uppdaterad: 2012-12-06

Kia Motors Sweden AB  har stämts av SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) som ansåg att märkets garantivillkor; att bilarna skall servas på verkstäder auktoriserade av Kia, är olagligt. Nu har marknadsdomstolen gett SBF rätt. Domstolen har slagit fast att Kias garantivillkor inte är i överenskommelse med konsumentlagstiftningen. Domen innebär att den sjuåriga garantin gäller även om...

Kia Motors Sweden AB  har stämts av SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) som ansåg att märkets garantivillkor; att bilarna skall servas på verkstäder auktoriserade av Kia, är olagligt. Nu har marknadsdomstolen gett SBF rätt.

Domstolen har slagit fast att Kias garantivillkor inte är i överenskommelse med konsumentlagstiftningen. Domen innebär att den sjuåriga garantin gäller även om bilen servats på annan verkstad. Men, servicen måste utföras på ett fackmannamässigt vis och det finns en hel del att tänka på för de verkstäder som utför servicen.

Bland annat måste reservdelarna hålla minst samma kvalitet som Kias originaldelar och servicen utföras enligt ett korrekt protokoll, uppdatering av bilens mjukvara måste ha gjorts och dokumenterats.  

-Det framkom i domstolen att korrekta serviceprotokoll, originalreservdelar,  märkesspecifik utbildning och uppdatering av bilens mjukvara inte finns eller brukas hos icke märkesspecifika verkstäder säger Peter Himmer Vd Kia Motors Sweden AB.

Ägarna kan alltså från och med nu serva sin Kia på icke Kia-auktoriserade verkstäder och behålla sin sjuåriga garanti. Kia kommer snarast att uppdatera och informera verkstäderna om villkoren för garantin.

Rulla till toppen