Ny Subaru Forester drar 2 000 kilo

Publicerad: 2013-01-16   Uppdaterad: 2013-01-17

Med försiktigt förnyad formgivning och framtoning som allsidig familjekombi lanseras nu helt nya Subaru Forester. Motor och drivlina är bekant sedan tidigare, symmetrisk permanent fyrhjulsdrift och 2,0-liters boxermotor, bensin eller diesel, men interiören och karossen är ny. Designen premierar utrymmen och praktikalitet, motorer och framkomlighet bidrar med både kaxighet och miljöförbättring. Tre motoralternativ erbjuds, alla...

Med försiktigt förnyad formgivning och framtoning som allsidig familjekombi lanseras nu helt nya Subaru Forester.

Motor och drivlina är bekant sedan tidigare, symmetrisk permanent fyrhjulsdrift och 2,0-liters boxermotor, bensin eller diesel, men interiören och karossen är ny.

Designen premierar utrymmen och praktikalitet, motorer och framkomlighet bidrar med både kaxighet och miljöförbättring.

Tre motoralternativ erbjuds, alla på 2,0 liter. Dieselmotorn ger 147 hästkrafter. En uppdaterad men bekant 150 hästars bensinmotor finns också på programmet och man har nu, efter ett par års uppehåll, återigen stoppat ner en turboladdad bensinmotor på 240 hästar.

Den sistnämda känns som en flirt åt märkets rallygener, responsen är omedelbar och med bilens fina balans är det både enkelt och kul att forcera snövallar och oplogade vägar.

Dieselmaskinen knattrar på det karakteriska sätt som bara en boxerdiesel gör, och passar bra för bilen vars höga markfrigång och lite kantiga kaross inbjuder till lite lugnare körning.

Man har också finputsat drivlinan och utvecklat ett nytt system för bra framkomlighet under svåra väg- och väderförhållanden, X-Mode, som blir standard tillsammans med automatlådorna, Lineartronic. X-mode påverkar abs-bromsarna och gasresponsen på ett intelligent sätt, ett system som gjort en bra framkomlighet ännu lite bättre. Den nya växellådan ger en bränslebesparing på upp till nio procent jämfört med en manuell låda.

Forester är först i Subaruprogrammet med släpvagnsstabilisering som hjälper till vid körning med husvagn eller annat släp. Nya Forester drar max 2000 kilo. På gamla B-kortet drar man 1485 kilo. Med utökad B-behörighet och BE drar man  2000 kilo.

Subaru Forester kostar från 254.900 kronor och finns hos svenska återförsäljare i februari.

Rulla till toppen