Full fart framåt för Subaru

Publicerad: 2013-04-09   Uppdaterad: 2013-04-10

Subaru Legacy Outback med diesel och automatlåda. En efterlängtad nyhet. Subaru tillhör de bilmärken som i en sviktande bilförsäljning ökar marknadsandelar. Från en blygsam start 1983 med något hundratal bilar till dagens prognos om 5 000 sålda bilar i Sverige 2013. Subaruägare i allmänhet köper kombibilar och de uppskattar dieselmotorerna. Bilen är känd för fina dragegenskaper...

Subaru Legacy Outback med diesel och automatlåda. En efterlängtad nyhet.

Subaru tillhör de bilmärken som i en sviktande bilförsäljning ökar marknadsandelar. Från en blygsam start 1983 med något hundratal bilar till dagens prognos om 5 000 sålda bilar i Sverige 2013. Subaruägare i allmänhet köper kombibilar och de uppskattar dieselmotorerna. Bilen är känd för fina dragegenskaper och drygt 80 procent av alla Forester- och Legacymodeller som säljs utrustas redan från början med dragkrok. Automatlådan, som är steglös, har tidigare bara byggts in i bilar med bensinmotor.

Lineartronic heter växellådan som nu kan fås tillsammans med dieselmotor. Den ökar körbarheten genom att alltid utnyttja vridmoment och dragkraft. Den ökar också förbrukningen med några procent. Från 5,9l/100 km till 6,3 för blandad körning. Siffrorna gäller för dieselmotorer, på bensinmotorer minskas i stället förbrukningen, med motsvarande procent.

Inför 2013 har Legacy Outback också fått en in- och utvändig uppdatering. Ny front, ny instrumentpanel och förändringar i hjulupphängningar som skall ge bättre stabilitet vid körning med tunga släp. Med bensinmotor och automat har Legacy Outback max dragvikt 1 800 kilo. Med diesel, både automat och manuell, är dragvikten 100 kilo lägre.

Den som väljer en sexväxlad manuell bil med bensinmotor väljer en bil med viscokoppling mellan hjulaxlarna med fördelningen 50 procent fram, 50 bak. Till automatlådan hör en annan transmission med fördelningen 60 fram och 40 bak. Mellankopplingen är då av en annan typ och benämns Active Torque Split vilket kan uttydas att den skickar kraft till den axel som behöver (inom fördelningen 60/40).

Legacy Outback är top of the line i Legacyprogrammet  i fråga om lyx och komfort. Läderklädsel, eljusterbar förarstol och mycket annat. Men bilen har en gynnsam form för den som behöver praktiskt användbart utrymme, och den har framkomlighet som slår det mesta på marknaden. Denna lyxbetonade familjekombi har ett 4wd-system som också gör den  till en bil som tar sig fram på de mest besvärliga vägar och under svåra förhållanden. Lös sand, leriga branta backar eller våta leriga spår stoppar inte bilen. Provkörningen gick verkligen över berg och dal och bilen imponerade.

Skall man klaga på något så är det i så fall att modellen som lanserades för snart fyra år sedan i vissa detaljer börjar kännas om inte daterad, så i alla fall i somligt frånåkt. Det gäller till exempel multifunktionsdisplayen som sköts från knappar på ratten i Subaru Forester. Här i Outback finns visserligen samma tre knappar men den sköter bara en funktion, trippmätaren av och på.

Med vanligt B-körkort drar man med dieselmotorn 1 370 kilo, med bensinaren 1 480 kilo. På utökad B-behörighet drar man så mycket som bilen är godkänd för, 1 700 respektive 1 800 kilo.

Priserna för Subaru Legacy Outback med dieselmotor börjar på 329 000 kronor. Med buiseness+-tillägg betalar man ytterligare 47 000 kronor. Då får man utöver automatlådan, läderklädsel och minne i förarstolens elinställning också nyckelkort och navigator, samt elmanövrerad sollucka i glas.

Fakta:

Subaru Legacy Outback 2.0 D

Motor: 4-cyl boxerdiesel. 150 hk/3600 rpm

Förbrukning: 6.3 l/100 km

Längd/bredd/höjd: 479/182/160 cm

Bagage liter: 526/1 700 l

Max släpvikt (med o utan E kort) 1 415 -1480. Med E kort: 1 700-1800 kilo

Totalvikt 2085- 2130

Tjänstevikt 1705 (diesel + automat) -1610 (bensin + auto)

Rulla till toppen