Svänghjulet i ny tappning

Publicerad: 2013-04-26   Uppdaterad: 2013-04-29

Volvo har tagit fram ett svänghjul som hjälper till att driva bilen och sparar upp emot 25 procent bränsle. Kraften i motorn överförs till drivande axlar genom växellåda och koppling, enklare uttryckt, via transmissionen. Nu har Volvo kopplat ihop transmissionen med ett svänghjul med så kallat kinetisk svänghjulsteknik och testat systemet på allmänna vägar. I...

Volvo har tagit fram ett svänghjul som hjälper till att driva bilen och sparar upp emot 25 procent bränsle.

Kraften i motorn överförs till drivande axlar genom växellåda och koppling, enklare uttryckt, via transmissionen. Nu har Volvo kopplat ihop transmissionen med ett svänghjul med så kallat kinetisk svänghjulsteknik och testat systemet på allmänna vägar.

I ett pressmeddelande framgår det att testerna gått bra och att tekniken kan spara så mycket som 25 procent bränsle jämfört med en motor som ger samma effekt.

– Systemet ger 80 extra hästkrafter säger Derek Crabb Vice President Powertrain Engineering vid Volvo Car Group. Bilen med den fyrcylindriga motorn accelererar som en sexcylindrig turbomotor.

Svänghjulets lagrade energi är också tillräcklig för att driva bilen under korta perioder. Detta har stor inverkan på förbrukningen.  Eftersom svänghjulet aktiveras vid inbromsning och lagringstidens längd är begränsad – den tid som svänghjulet roterar – är tekniken mest effektiv under körning med många stopp och starter, alltså i stadstrafik.

Experimentsystemet, Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), är monterat på bakaxeln. Vid inbromsning får bromsenergin svänghjulet att rotera med upp till 60 000 varv i minuten. När bilen startar på nytt, överförs svänghjulets rotation till bakhjulen via en specialkonstruerad transmission.
– Efter de senaste testerna är nästa steg att utvärdera hur tekniken kan implementeras i våra kommande bilmodeller, avslutar Derek Crabb.

Rulla till toppen