Nya Leon ST Kombi kostar från 166 900 kronor (TSI 105) och drar upp till 1 600 kilo.
Bagageutrymmet i Leon ST Kombi rymmer 587 liter, men görs större, 1 470 liter, när man fäller baksätets ryggstöd. Det kan ske via en spak i bagagerumsväggen eller på klassiskt maner från baksätet. Den har LED-strålkastare, adaptiv farthållare (ACC) och adaptiv chassireglering (DCC) och flera säkerhetssystem. Multikollisionsbroms, trötthetsvarnare och automatisk strålkastaravbländning och filbytesvarnare – Lane Assist. Den adaptiva farthållaren (ACC) är radarbaserad och håller den angivna hastigheten och det förinställda säkerhetsavståndet genom att anpassa hastigheten efter trafikrytmen.
På säkerhetssidan är den väl försörjd med bland annat; sju krockkuddar (2 fram, 2 sidan, 2 krockgardiner+ 1 knäkrockkudde). Bältespåminnare för förare och passagerare. Urkopplingsbar krockkudde på passagerarsidan. 2 ISOFIX i baksätet 2 Top Theher till baksäten (för barnstolar) ASR, antisladd + ABS, ECS och däcktrycksensor med ljudsignal.
Seat Leon Kombi ST har TDI- och TSI-motorer, från 1,2 till 2,0 liter och effekt från 105 hk till 184 hk har samtliga direktinsprutning och turbo. Förbrukningen är som lägst mindre än 0,4 liter per mil.
Priserna spänner mellan 166 900 och 254 400 kronor.
Bensin
TSI 105 Reference 166 900:-
TSI 105 Style 176 900:-
TSI 105 DSG7 Style 191 400:-
TSI 122 Style 184 900:-
TSI 140 FR 202 900:-
TSI 180 FR 218 900:-
TSI 180 DSG FR 233 400:-
Diesel
TDI 105 Style 196 900:-
TDI 105 DSG7 Style 211 400:-
TDI 110 Ecomotive (87g) 199 900:- (miljöbil)
TDI 150 Style 218 900:-
TDI 150 DSG6 Style 233 400:-
TDI 184 FR 239 900:-
TDI 184 DSG6 FR 254 400:-
Både priset och utseendet lockar och om den håller vad den lovar skall vi försöka utröna i en kommande provkörning.