Volvo gör batterier omoderna

Publicerad: 2013-10-17   Uppdaterad: 2013-10-31

Volvo har lyckats med konststycket att ersätta de konventionella batterierna med karossdelar gjorda av ett supermateriel som fungerar som batterier. Materialet består av kolfiber, nanobatterier och superkondensatorer. Materialet är både lättare, mer miljövänligt och mer kostnadseffektivt än material i dagens konventionella batteriteknik. Forskningen kring tekniken är ett EU-projekt som tagit 3,5 år. Projektet har nu...

Volvo har lyckats med konststycket att ersätta de konventionella batterierna med karossdelar gjorda av ett supermateriel som fungerar som batterier.

Materialet består av kolfiber, nanobatterier och superkondensatorer. Materialet är både lättare, mer miljövänligt och mer kostnadseffektivt än material i dagens konventionella batteriteknik. Forskningen kring tekniken är ett EU-projekt som tagit 3,5 år. Projektet har nu lett till att man kunnat bygga karossdetaljer i en Volvo S80-experimentbil som ersätter batterier.

Materialet består av kolfiber och polymerharts som bildar ett avancerat nanomaterial, i kombination med strukturella superkondensatorer. Det nya batteriet omges av kolfiber i en sandwichkonstruktion som formas runt karosstrukturen, exempelvis dörrpaneler, bagagelucka och hjulhus, vilket sparar mycket plats. 

Materialet kan laddas med hjälp av återvunnen bromsenergi eller genom att bilen kopplas till elnätet. Energin överförs sedan till elmotorn samtidigt som materialet successivt laddas ur runt om i bilen.

Volvo Car Group har nu utvärderat den här tekniken och byggt en bagagelucka och en motorkåpa som testats i en Volvo S80.

Bagageluckan är en fungerande elektrisk energilagringskomponent som skulle kunna ersätta standardbatterierna i dagens bilar. Den är dessutom lättare än en vanlig bagagelucka och sparar alltså både volym och vikt.

Den nya motorkåpan kan ersätta start/stopp-batteriet, och samtidigt ersätta fjäderbensstaget, en kraftig balk som används för att göra framvagnen styvare. Den kan dessutom försörja bilens 12 V-system med energi.

Man tror att totalvikten hos en elbil där alla komponenter ersatts med det nya materialet skulle kunna minskas med över 15 %. Det innebär inte bara en kostnadsbesparing, utan ger också en minskad miljöpåverkan.

Rulla till toppen